* Skyll dig själv!!

Vart går gränsen vid fattigdom i Sverige?

Ska man relatera till U-Länderna?
Ja isf är vi alla ofantligt rika..
Eller ska vi relatera till våran egen omgivning?
Den som ligger närmast till hands.

Ska man krävas att helt vara utan belastande ekonomisk historia..
Banklån, CSN och annat som man kan ha
när man är 30-40-50…. år
om någonting dramatiskt händer?
Eller måste vi skylla oss själva oavsett vad?

När hela familjer mår dåligt.
När hela alltet sätts på spel vind minsta lilla oförutsedda utgift.
Är det fattigdom.. eller får vi skylla oss själva?

Ska vi skylla oss själva om lågkonjukturen slår till och bägge får gå.
20 år på fabriken och plötsligt slår den igen.
Ska vi skylla oss själva när vi har många barn.
Borde man ha förutsett allting?
Alla eventualiteter?

Är det enbart förunnat dom väldigt rika
att reproducera sig själv?

Ska man skylla sig själv om man blir sjuk
och förlorar förmågan att jobba?

Vad säger man till någon som  förlorat ett barn.
En respektive.. någon annan kär.
När sorgen är förlamande tung
och förmågan att existera knappt finns.
När räkningarna hopas, när sjukpengen inte räcker till.
När samhället anser att man ska ha sörjt klart
på några få veckor.
Vad säger man då?
Skyll dig själv?

Ska man skylla sig själv när Kärleken tar slut?
En tar inte sitt ansvar…
Bakom en skilsmässa kan finnas oändligt mycket skäl
Vissa klarar sig galant..
Vissa hamnar på ruinens brant.
Ska man skylla sig själv för att man har Älskat?

När är det förlåtet att ha förlorat sin ekonomiska trygghet?

Det är väl inte konstigt om folk bryter ihop av ren frustration
När man hela tiden får höra ”Skyll dig själv du som….”
samtidigt som chansen till återhämtning försämras.

Familjer bryts ner bit för bit.
Dom förlorar förmågan att kämpa.
Det är som att se en medmänniska drunkna.
Det finns lite liv…. men knappt.
Hon ber förtvivlat efter en Livboj.

Ska vi vända dom ryggen
och be dom skylla sig själva?

27 svar till “* Skyll dig själv!!

  1. Visst får man till stor del skylla sig själv. I att vara vuxen och ha barn ingår det att planera för alla eventualiteter. Om man planerar för Worst case senario så står man inte där en dag utan pengar. Utan att ha råd att ge barnen en dräglig uppväxt.

    Nej man får inte skylla sig själv om partner dör, man blir arbetslös eller ens barn dör. Däremot får man skylla sig själv om man inte planerat sin ekonomi för att klara av dessa eventualitet.

    Att lägg upp sin ekonomi på att ha en massa skulder och avbetalningar är det största misstag man kan göra. Det finns bara två saker som man ska låna till. Det ena är utbildning (fast det är ju bäst att jobba under tiden man pluggar för att få ner lånet så mycket som möjligt) och det andra är bostad. Allt annat ska man spara till och betala kontant. Kan man inte spara till det så har man inte råd med det ock ska inte köpa det. För om det händer nått så måste man ha så pass få fasta räkningar som möjligt för att klara sin ekonomi.

    • Tack fina för din kommentar.
      Ska man säga att du borde ha planerat för ”worst case senario”
      för tex en mamma som blivit utförsäkrad …
      Först hade hon fint jobb, betalat skatt i 25 år.. sen en lång sjukskrivning pga tex skada
      Hon har levt på sina sparade slantar i några år med sina 3 barn.. Dom är slut nu.
      Hon har inte fått någon nytt att bita tag i… så hon lever på socialbidrag nu.
      Hon hade ju planerat för ”worst case senario”
      oj vad hon hade kämpat med att lägga undan slantar ”ifall att..”
      men likförbannat lever hon på sammhällets ”botten” nu.

      Skyll dig själv?

      Kram!!

      • Svar: Ja. Om hon planerat för att klara sin ekonomi trots socialbidrag så har hon planerat bra. Vi lever på socialbidrag och har flera tusen kvar varje månad efter att räkningar och mat är betalt. Fast då har vi planerat att ha så lite fasta utgifter som möjligt för att kunna leva ett drägligt liv trots att vi hamnat på botten av samhället. Allt som är köpt är köpt kontant.

        Så mina barn som lever på socialbidrag får bada, får presenter, får bra kläder, får åka på utflykter i och utanför kommunen. De får till och med åka till utlandet. Allt detta tack vare att de har föräldrar som kan planera sin ekonomi efter worst case senario dvs klarar vi oss ifall vi hamnar på socialbidrag. Idag vet vi svaret, ja vi klarar oss. Vi inte bara överlever, vi lever.

        • Jamen jättebra…att ni inte enbart överlever… utan lever… Underbart!! Grattis!!
          Grattis att ni har bra ställt på socialbidrag…
          Ni åter ju som en familj med heltidsarbetande vuxna.
          Grattis till utlandresorna.. Shit.. vilken kommun bor du i?

          Men har du tänkt.. lite iaf att alla är inte som du och din familj.
          Vi alla har våran egen historia och förutsättningar i bagaget.

          Får jag ställa lite frågor till dig?
          Du behöver givetvis inte svara.

          Hur länge har ni levt på Socialbidrag?
          Hur gamla är ni?
          Hur många barn har ni?
          Är ni arbetssökande?

          Kram!!

  2. Det går inte att planera bort alla katastrofer som kan inträffa. Hur förutseende o ”klok” du än försöker vara i dina livsval så kan du lika förbannat stå där en dag o ha fallit smärtsamt o plötsligt genom maskorna i det trygghetsnät som inte längre existerar i vårt land. Hur studerar du idag utan att ta lån..näst intill omöjligt om du inte har ekonomisk stöttning eller redan e ekonomiskt oberoende..Hur köper du ett hus eller en bil utan lån??

    • Tack fina vännen!

      just precis.

      Dom dom gapar mest om ”Du borde ha…”
      anser att man ska ha några mille på banken innan man skaffar tex barn..
      För ”tänk om….” händer.
      Om jag tyder det rätt så ska man tydligen vara snuskigt rik för att skaffa barn.
      För ifall du nu mister jobbet eller bli sjuk så ska du kunna försörja barnet
      utan att ta emot samhällsinsatser någonsin.
      Undra om dom själva är så snuskigt rika..

      Fan vad tomt det skulle vara i Sverige efter ett tag.

      Kram!

  3. Man är rik när man är frisk.

  4. Ja om ingen skulle våga skaffa barn så hade det varit tråkigt gårdsliv i Köping*L* Du de där konstiga växterna heter skorpionärtor o ska vara ätbara..första gången jag odlar dem iår.. O jag önskar jag fått visa dem för din vetenskapsmna Marcus..halit

    • Taaack =)
      Ja Gårdslivet i Köping hade ju varit NOLL.
      Synd.. för det finns en hel drös med helt underbara härliga framtidsungar här.
      Som föräldrarna skaffat trots avsaknad av flera mille. (tror jag ju nu…Haha)

      Skorpionärtor!! Har aldrig hört talas om dom..
      Visserligen är det mycket som jag inte hört talas om i växtvärlden.

      Ska visa bilden för mini man =)

      Halit!!

  5. hej!

    Jag bor på samma gård som du, med man och en liten dotter på två år.

    Min man är sjukskriven sen 2,5 år tillbaka. Till årsskiftet får han inte vara sjukskriven längre. Vet inte alls hur det ska gå.
    Själv har jag TVÅ deltidsjobb som dock endast ger 55 timmar i månaden. Känns lagom kul. Dessutom får jag snart inte stämpla fler deltidsdagar så då blir det att gå helt arbetslös istället. Förstår mig inte på politiken. Att det är bättre att inte göra nåt än att faktiskt försöka?

    Iaf så känner jag igen mig i dina tankar och känslor. Jag går hela tiden med en klump i magen: ska vi klara oss den här månaden? Hur ska det gå nästa månad när vi kommer gå 3000 kronor back? Kommer vi kunna äta?
    Man känner sig bara maktlös och frustrerad.

    Jag finner nytt mod när jag läser din blogg.

    Tack för att du skriver! Fortsätt med det! :-)

    • Tack snälla rara Carina.

      Ja det är för jävligt…
      Det är ju här framtidens ”ändrade villkor för familjer” vore på sin plats.
      Så man inte hamnar utanför.

      Ska ut snart med ungarna… Fikakorgen är med.
      Om du har tid och lust.. så finns det en kopp till dig med!!

      Kram!!

  6. Att säga att man ska planera för ett s.k Worst case senario är som att sticka upp huvudet i en koröv för det går inte planera för alla händelser, om man nu skulle bli sjukskriven eller något annat som gör att man inte kan jobba längre hur ska man då få in pengar till mat, hyra , el och andra räkningar för även om man nu har en sparad slant på banken kommer det en dag då dessa oxå är slut men lik förbannt kommer räkningarna som ett brev på posten (för dessa slutar inte upp att komma bara för att mina pengar på banken är slut).

    Eller man kanske ska köpa sig ett tält och bo i när pengarna är slut? hur gör man då de dagar temperaturen stiger ner mot minus 20 grader?

    Om man bara hela tiden tar ut pengar från kontot kommer det en dag då saldot på kontot är 0(noll) vad gör man då?

    • Jockevännen!

      Så är det ju…
      Ibland så ser inte folk mera än till sin egen nästipp.
      Jo vad händer när blicken hamnar där.. jooo
      Man ser i kors.. dvs man ser ingenting.
      Så vi borde hjälpa dessa människor att SE verkligheten.

      Kram!

  7. Är så upprörd att jag stavar åt helvete oxå

  8. Om man nu ska planera för Worst case eller annat i detalj i livet så kan man ju inte skaffa familj alls. För tänk om nåt händer, då spricker ju planen. Nä, fram för kärlek! Barn behöver vi, de är raka och ärliga. Så fram för mera barnslighet också. Kalla beräknande vuxna är inte roliga att ha med att göra.

    Att jag inte hade en worst case plan när jag gifte mig var också en miss. Han snodde mina pengar och tog nästan livet av mig. Men han gav mig en underbar unge som nu är en underbar ung man med bra värderingar. Jag vann!

  9. Boman: Nu tror jag inte att du skulle kunnat veta att han skulle göra så mot dig för de mörka sidorna han hadde de dolde han nog för dig när han uppvaktade dig så du inte hadde några som hällst planer på att planera för ett Worst case senario utan du tänkte nog på annat istället men att det sen blev som det blev kan man juh bara beklaga och hoppas du har hittat nån ny som é bättre :)

  10. Jag önskar fler skulle vara så kärleksfulla och uppmärksamma mot sina barn som du verkar vara istället för att bara bry sig om saldot på kontot.
    Barnen behöver kärlek mer än pengar. Visst blir livet lite lättare med ett fett bankkonto men det är inte det som kommer att avgöra hur dina barn blir som vuxna.
    Dina barn lär sig ansvar, ödmjukhet och att vara rädda om varann och inte leva för materiella ting.
    Du ska vara stolt över dig själv och dina barn och inte bry dig om vad andra tycker.
    Dom vet nog inte än vad motgångar vill säga och den dan dom själva får det jobbigt kommer dom nog till insikt.
    Kram Jessica

  11. Man har ju en tanke hur man vill uppfostra sina barn, eller hur?

    Jag vill att mina barn ska vara allmänbildade, ha sett världen och hur annorlunda det kan vara i andra länder för att inte ta för givet att allt är så bra som här. Jag vill att de ska ha möjlighet att plugga utomlands om de vill, att de ska få miljöombyte på loven och att de ska VÅGA göra saker. Vara trygga nog att våga åka iväg på egenhand. För mig skulle detta vara omöjligt om jag hade fem barn. Jag skulle ALDRIG ha råd att ge mina barn den uppväxt som som jag vill då.

    Alla människor har olika uppfattning om vad en bra uppväxt innebär och det är bara barnen när de själva är vuxna som kan svara på om man lyckats eller inte.

    Som sagt, jag skulle aldrig skaffa fler barn än att jag har råd att unna dem en bra uppväxt (enligt min syn alltså)

    Du har gjort ett annat val och det är helt ok. Jag tycker du verkar vara en superbra mamma och är det någon som ska klandras är det väl barnens pappa som inte verkar ta något ansvar alls.

    Kram

    • Tack för dina ord!

      Alla har inte en förmåga att ta hand om fem barn.
      eller förmåga är välan lite fel här i mitt prat med dig…
      vilja då.. önskan…

      Nu är ju en utflugen så jag har faktiskt bara fyra hemma.

      Jag tror alltså.. helst seriöst..
      Att mina barn har en ganska bra uppväxt.
      Jag finns alltid där oavsett vad..
      Hemma, på gården… i skolan… överallt.
      Jag är som en igel på dom tills dom har vuxit upp.
      Försöker dom… gå egna dåliga vägar
      Så finns jag där och jag har utvecklat ett jäkla bra nackgrepp med åren… haha
      Jag guidar dom rätt när vägen är svår.
      Så jo.. jag tror dom har det bra med mig.. trots allt =)

      Nej, barnens pappa tar inget ansvar.
      Han är sjuk i alkoholism
      vilket jag har skrivit om här på bloggen.
      Men jag är nog en ganska bra mampapp =)

      Kram!!

  12. Säger det en gång till även om man nu skulle ha ett fett bankkonto så kan det komma en dag då man ska ta ut pengar och aj fan tyvärr jag är fattig som en lus kontot visar noll kronor för att man inte har jobbat så att det kommer in nya pengar

  13. Susanna, hur många barn har du? är dom alla till olika pappor så du får så mycket underhåll att ni lever på det plus att ni kan spara? Att tänka på Worst case senario, har ni/ du sparat pengar i madrassen? för har du pengar på kontot o lever på sos, så får du inget därifrån, ni kanske har föräldrar som betalar eran utlandsresa? För på socialbidrag åker man inte utomlands, då lever ni på nudlar om ens det.

  14. Pingback: * Fattigdom är som en konstant fucking orgasm.. | Offer jag? Vad snackar du om? ©

Klart som korvspad att man blir glad av lite respons så kommentera gärna.. emellanåt =) Ha det fint!!

