* Hur gick det sen då?

Jodå.. det har gått bra faktiskt.
Ja, gått bra med vaddå?
Efter Expressen artikel ”Fattiga barn” så har det varit livat värre
i mitt liv. Bara positivt.. Japp, bara positivt.
Tänk så många fina människor jag har fått förmånen att lära känna.
Via mejl och här på bloggen.
Helt jäkla underbart..

Ni är guld värda hela bunten!!
Ni nya och ni gamla som följer mig.

Inga glåpord har följt mina barn eller mig
Jag tror ju att folk fattade min medverkan..
Och vad artikelserien handlade om för övrigt.
Sen förstår nog flertalet att man inte ska skämmas över hur man har det.
Även om några jobbade intensivt med att försöka trycka ner oss familjer
som var med i artikelserien.
Men det hade dom ingenting för.. inte hos mig i alla fall.

Det jag har märkt hos vissa är ju att det är OK att säga att man är arbetslös
Bara man säger ordet så förstås det underförstått hur man har det.
Men säger man det rakt ut så är det helt annat.
Det blir liksom Shit… att du vågade..haha
Jag sa ju bara öppet det folk talade tyst om hemmavid.
Det finns ju ingenting att skämmas över.. eller hur?

Sen finns det som som faktiskt är lite missunssamma..
Det är lite ”Du ska inte komma här och komma” stuk över det hela.
Jantelagen har slagit rot hos dom rejält.. det är synd.
Fan vad dom missar massor av livet.

Jag har börjat prata i Radio.. som en följd av artikeln.
Fatta vad underbart… Sicken möjlighet.
Varje Torsdag ska jag vara med… med lite fria händer.
Ja i direktsändning också..
Det känns så härligt i hjärtat att någon, i detta fall Aimo Liukku
tror så pass på min förmåga att jag får denna möjlighet.
Hua.. lite pirrar det allt i magen =)
Det ska avhandlas… ensamhet.. missbruk/droger… Kärlek/sex
Downs syndrom… ensamstående föräldrar… singelliv…barn/ungdomar
Ja allt möjligt… fast inte i samma program allt samtidigt.
Jag är en öppen person och det som inte skadar mina nära och kära
tål att stöta och blötas öppet…
Jag har ju erfarenhet i dom ämnena som jag pratar om
och jag hoppas jag har någonting vettigt att förmedla till min lyssnare..
Om inte annat så mina erfarenheter i alla fall. Alltid något ju =)

Att jag har fått möjligheterna att prata inför folket i Norrbotten
är ju fantastiskt.. Känner mig så ödmjuk över möjligheten.
Att börja prata där jag har mitt hjärta.. uppe i Norr.
Jag är ju inte en infödd böna från Södern
Utan mina rötter är ju uppe i Norr..
Även om det nu är i Norra Finland så är allting uppåt – Hemma =)
Ända sen jag har börjat minnas.. så har längtan funnits
Att någon gång få återvända hem igen.

Jag trivs lika väl i Norra Sverige som i Norra Finland
Det är någonting ”magiskt över Norr”
Det är mentaliteten… Tystnaden.. Ensligheten… Lugnet
Mörkret… Kylan…Dofterna… Den oerhört vackra naturen…
Det är bara en bråkdel.. det finns massor med mera skäl.
Bodde ju i Övertorneå ett par år
och då hade jag ju fötterna lite på bägge ställena..
Ja om jag stod bredbent över älven…Haha
Ja ni förstår säkert vad jag menar =)
Det gick ju en bro över till Finska sidan från Ö-torneå.

Nu sitter jag inte här med någon romantiskt dröm om norr.
Min längtan är verklig och medfödd =)
Bodde i några år uppe i Rovaniemi, Finland i början av 90 talet.
I en liten by som heter Muurola…
Jobbade som skötare på ett mentalsjukhus där.
När jag ”tvingades” flytta tillbaka till mellansverige
på grund av den stora lågkonjukturen som slog till hårt.
Så gick någonting sönder i hjärtat… det gjorde ont att få lämna.
Det tog några år att riktigt smälta att jag var tillbaka hit.

Jag får väl ragga upp en trygg Norrlännig och flytta hem…=)
Några frivilliga? Haha
Kan ju passa på att meddela här att bloggens lilla pub har öppnat. Haha
Den hittar ni HÄR. En liten pub för oss singlar
och givetvis för ickesinglar med.. alla är välkomna ju!!
Där kan vi prata.. typ ”Chatta” med varandra om vi vill
när det inte finns passande inlägg att prata i..
Gå in och kika vettja.. Jocke har lagt ut ett bete för er tjejer =)
Jag behöver inte lägga ut någonting i betesväg..
Det är väl kört för mig efter ”Fattig ” artikeln ju…HAHAHAHA

Nu blir det lite slängaungarisängskolaimorgon.

Önskar er alla en underbar fortsättning på Söndagskvällen.

KramKram!!

10 svar till “* Hur gick det sen då?

  1. Hej Sirpa..du har så rätt..norra delarna e hemma..vare sig det e i Finland eller Sverige..fast jag börjar ögonblickligen lipa av glädje varje gång jag sätter fötterna på finsk mark..slår aldrig fel..

    Jag kom ju hit som fyraåring..Köping, Västerås o sen Blekinge..jag har gått i skola här, arbetat, fostrat barn o umgåtts med sörlänningar hela mitt vuxna liv.. Sen träffade jag en kille från Norrland på nätet..o pang…landade hemma..allt stämde..vi pratade samma språk.. Han e född i Sverige jag i Finland..men på samma breddgrad ovan polcirkeln..han var som en poika kotikylästä..jag fattar inte att det kan vara en sån skillnad..men jag vet att jag aldrig skulle känt mig så trygg o hemma med en kille här från Blekinge..halit

    • Finaste Engelsson.. visst är det så =)

      Själv så kom jag hit som 7 åring..
      Började första klass i Finland.. Salla Tuohikylä..
      Pappa arbetade inom det militära så vi bodde lite överallt i Norra Finland..
      Ivalo, Inari, Sodankylä, Kemijärvi, Salla… Ja och i Salla är jag född.
      Jag har bott i Finland två gånger i vuxen ålder.
      Först i Helsinki.. sen i Rovaniemi…
      Men sen 93 har jag bott här konstant… i MellanSverige.

      *muttrar* varför hittar inte jag några på nätet då? Inte ens IRL *tvärsurar*
      Jag vill också känna mig trygg med någon…
      Inte ens någon.. varken från Skåne, där emellan och från Norrland hittar jag…haha
      Jag kanske pladdrar för mycket…Hahaha
      Vad folk inte vet om att jag kan vara väldigt tyst också… Jefligt tyst.

      Skojas lite nu… bäst att tillägga..Haha

      Mee vad underbart att du har hittat din karl som du kunde landa tryggt med..
      Är så glad för din skull.. Synd bara att han inte hade någon brorsa..
      Men kompisen lät ju OK…Haha

      Halit!!

  2. Hihi..vet du..du e nog numro fem som frågar om han inte har en brorsa..hans föräldrar kunde väl satt fler pojkar till världen..*L* Ja det e tryggt med honom..o inte bara för att han e en trygg o lugn person utan för att jag känner igen mina egna värderingar i honom..o det e viktigt…. Sen underlättar det att han inte har egna barn..egoistiskt tänkt kanske..men samtidigt..hur skulle han kunnat flytta genom hela landet o lämna en massa kottar däruppe..då hade ju i allafall haft hemskt dåligt samvete.. Jag e övertygad om att din tid kommer..kanske det e naturens lag som gäller..just nu behöver ungarna dig så mycket att det inte släpps fram en karl*L*

    • Haha… attans föräldrar ju. =)

      Ja värderingar är viktigt ju…
      Att man delar och känner igen sig..
      Annars så brakar det käpprätt åt pipsvängen..

      Jo, jag har ju så små barn fortfarande.
      Dom behöver mig i massor.
      Men samtidigt så kan jag känna att man kan få kraft och energi av en annan vuxen
      En hjärtevän.. då blir det ju ännu bättre med det som man ger barnen..
      Det kan jag sakna ibland.. den där tvåsamheten.
      Annars så är man ju ensam om just precis allting..
      Har ju varit Singel sen jag separerade från barnens pappa
      Har ett par försök till förhållande med andra.
      Men vi hade inte samma mål så det sket sig..haha
      Dom tog inte i beaktande att jag hade barn som ska vara prio ett alltid.
      Dom förstod kanske inte att det är inte fy skam att vara prio två efter barnen =)
      Men har väl inte letat aktivt alls… det kommer om det kommer, det visar sig välan =)

      Halit!

  3. Ja det har du nog rätt i..att det ger kraft..för det e ofta jag tänker att vad i helskotta skulle jag ta mig till utan Pekka..allt precis allt e jobbigare på egen hand..

    Sen vet jag samtidigt att allt precis allt hade varit än jobbigare om han inte varit den han e..för inte hjälper det att vara två om man inte spelar i samma liga..då blir tvåsamheten bara en belastning.. Jag hade ett kort förhållande innan Pekka med en kille från Stockholm..men där stämde inte mycket när det väl knep..vi försökte oss på o montera en garderob..hihi det var den romansen det..nee skämt åtsido men lite så..jag kände att den aldrig kommer att klara en vardag, vår relation.

    Så det e mycket som ska klaffa..man e ju inte ung o blåögd längre..o tror att kärleken löser allt,,det behövs allt sunt förnuft o massor av förståelse..o ett norrländskt sinne som klaffar med en lapin lapsi*L*

    • Vi har nog rätt bägge två i det vi säger..

      Japp.. tvåsamheten kan ju vara en sjujävla belastning om man inte spelar med i samma liga.
      Håller med fullständigt! Been there, done that!

      Ja det räcker inte enbart med Löööve i ett förhållande.. helt rätt i det du säger.
      Det krävs mycket mera om det ska fungera.

      Meeeh… vill ju också ha ” ett norrländskt sinne som klaffar med en lapin lapsi”
      Fint sagt ju finaste engelsson.. :D

      Halit!!

  4. Hyväää huomenta där i köpingen..i Blekinge hopar sig molnen..både i himlen o annars..mulet ute o mulet inom engelsson..eländesförkylningen börjar kännas ordentligt i bröstkorgen..svårt o andas o Pekka snorar o hostar..o vi som ska ut o resa om en vecka.. Bläääää säger jag bara..o idag så måste jag till optikern med yngstadottern…o städa o dona o fixa borde jag…neee vilken jämmerlåt detta blev..*S* Hur har ni det..blir det skola för ungarna eller har de trillat dit hele högen..halit

    • Huomenta finaste Engelsson!!

      Oki väder här faktiskt.. sol än så länge.
      Ajfasiken då… du får inte bli sämre nu…
      Framförallt inte nu när ni ska resa bort..Nänä… det får inte ske.

      Det är rätt så oki här… alla barnen är i skolan
      Jag har fortfarande ont i nacken.. men värken i skallen är nästan borta.
      Skakar jag huvudet så känns det.. så bäst är det ju att låta bli..haha

      Kya på er snabbt nu!!

      Halit!!

  5. Har man lööööv i sitt förhållande får man kratta :P

Klart som korvspad att man blir glad av lite respons så kommentera gärna.. emellanåt =) Ha det fint!!

