* Hej Tomtegubbar slå i glasen och låt oss lustiga vara…

Julen är i antågande…

En vilohelg… En helg då man umgås med sin familj
och sina vänner.

Samtidigt kanske det är en helg i stor ångest för många..
Främst barn…
Det är då glöggen kommer fram i tid och otid..
Det ska vara alkoholhaltiga drycker till hela helgen.
Många gånger slutar helgen i kaos innan den ens har börjat.
Det är barn som sitter inne på sina rum och gråter och är rädda.
Eller större barn som drar hela helgen på gatorna.
Barn som dom vuxna inte orkar bry sig om.
Föräldrar grälar… slåss… och skapar oreda
i ett redan skört hem.

Ångestfyllt kan det ju vara också utan alkoholen inblandat.
Det är föräldrar som inte har råd att ge sina barn någonting
som dom önskar…
Vinterkläderna kan ha satt stopp för den möjligheten lite tidigare.
FattigSverige är inte ett ord bara utan det är ett faktum.
Vi läser lite då och då om hur folk tvingas låna för att överleva.
A- kassan har man väntat på en 15 veckor…
Man kanske har blivit utförsäkrad… Varslad…
Ifrågasatt av sjukkassan och därmed så får man inga pengar..
Socialen kanske hotar med en barnavårdsutredning
om man begär akut hjälp. Så man ber inte om den hjälpen.
Man har hamnat utanför i samhället… Utanförskap.
Man kan bli sjuk av att ha det svårt. Många blir det ju också.
Att vara fattig är en stor hälsorisk.

Risken att hamna i psykiatrisvängen är stor…
Men kan ta till flaskan… piller… för att dämpa Ångesten
för hur man ska klara sig.
Hur man ska betala hyran, elen. Köpa maten. Kläder till barnen.
Pengar till skolresan… Under vintern är det Skridskor till barnen
Pulkor… osv… Skolan kräver iom att man får hem en lapp
”Vi åker skridskor på Torsdag ta med skridskor”
Eller om pulkaåkning… eller om det eller det…
Man har hamnat i en situation där ett äpple om dagen
i barnens skolryggor är en betungande utgift.

Det kommer en jul för dom med och den kanske firas
som första stycket i detta inlägg.

Jag är en av dom ”Fattiga” i dagens Sverige…
Men jag klarar min situation helt OK med hjälp av min inställning
och ett behov av att inte ge upp och låta detta besegra mig.
Jag ser vartenda dag som en möjlighet att förändra..
Även om det inte händer ett skit för det mesta
så finns hoppet där alltid ändå och för mig framåt.
Givetvis går det trögt ibland som nu inför jul.
Då kontot ligger på 100% minus för vinterkläderna
till fyra barn har skördat ett stort hål i ekonomin redan i oktober.
Då är den jobbigare att gå framåt positivt med tanken.
När man skulle behöva en massa konkreta pengar
för att slippa ångesten… sorgen… ledsamheten…kampen
Men så småningom så går det ju det med…
Och man kan ändå känna glädje över julen…

Men alla kan inte göra som jag…
Så dom lider svårt av sin situation, dom trycks ner… lider
Äktenskap går sönder… Missbruk tillkommer eller den ökar…
Politikerna tittar på och gör inte en jota.
Det kanske konstateras bara… men sen ingenting.

Expressen hade en bra artikelserie i somras ”Fattiga barn”
Jag var med som första familj.
HÄR är inlägget som var kopplat till just den artikeln.
Den höll diskussionen i gång i ett par veckor..
Men sen då?? Fortsättningen då??? Tystnad!!
Vore det inte på sin plats att aktualisera detta med jämna mellanrum?
Man kollar av om förändringar har skett inom dom politiska partierna.
I samhället för övrigt… När det tex gäller A-kassereglerna… Sjukförsäkringen.. Socialförsäkringen… m m
Expressen började bra… Men vart faen är fortsättningen?

Det här är människor i våran omgivning som lider.
Våra medmänniskor… Våra systrar och våra bröder.
Inte en dagslända i en tidning.

För hur det än är så går inte alla eventualiteter bakas in i livet.
Alla har inte en möjlighet att ha en buffert inför eventuella saker.
Människor blir arbetslösa… Sjuka… Utförsäkrade.
Livssituationer förändras… Familjer spricker…
Folk åker racerfart ner på botten i dagens samhälle.
En såpad rutchekana dit ner…
Såpad av samhällsklimatet som är just nu.

Ska vi då säga.. Skyll dig själv!!
Utan en tanke på att nästa gång kanske det är ens egen tur.

Sköt om er!!

KramKram!!

20 svar till “* Hej Tomtegubbar slå i glasen och låt oss lustiga vara…

  1. Så är det med våra kära dasspapper förlåt tidningar det börjar alltid så fint med några artiklar för att sedan falla i glömska när de tror att ingen längre bryr sig kanske är lättare att få en lång följetång om man mördar någon eller som jag läste nyss om estonia som de nu ska driva en rättsprosess nere i frankrike det är juh flera år sen båten sjönk så låt det vara.

    Nä det är inte lätt att vara fattig här i vårat kära sverige man kanske skulle bli skattemyglare eller nått liknande :P

    • Så sant så.. det börjar ju så fint som du säger

      Ja det kanske man skulle bli.. skattemyglare..
      Åker jag fast den så får jag strängare straff än en dubbelmördare skulle få.

      Kram!!

  2. Just det man vill juh veta hur det gick sen efter artikeln det känns som man blivit lurad på hur det blev/gick efteråt

    Jo man får va försiktig med det och vem skulle ta hand om dina fina puffbarn om du åkte in i finkan i några år ?
    Kramen

  3. Japp så är det :)

    hihi skulle bli lite väl trångt i min lilla 1:a hehe jo det är nog bäst du gör det
    Kramen

  4. Ja du har rätt..sånt spektakel det blev efter artikelserien..o med fokus på fel saker..folk som ifrågasatte o bar sig illa åt..det e kanske det som gjorde att luften gick ur den konkreta frågeställningen..allt detta skitsnack som for som en hysterisk pingpongboll genom forumen..

    Jag tycker du gör rätt som puttar igång diskussionen igen..expressen borde göra en uppföljning.. En ny serie..ja nånting..
    För nu drar det igång igen till årsskiftet då hela systemet ed sjukersättningen skrotas..hur i helvete vår inkompetente regering tänkt sig att fixa jobb åt alla halta o lytta o värkbrutna människor det ska bli högeligen intressant detta..
    Jag var på kassan o lämnade in bostadsbidragsansökan o undrade om hon damen bakom glasrutan visste vad som komma skulle för min del..men neeee hon skakade bara desperat på huvudet o log beklagande..så hon vet inte jag vet inte ingen vet o mitt sjukbidrag går ut sista mars..jipppiiiii jättekul..

    • Finaste Engelsson!

      Ja folk var inte kloka faktiskt.
      En sak som jag vart oerhört förvånad över
      Hur många det var som saknade läsförståelse..Skrämmande!!

      Jag personligen var ganska lugn över folks reaktioner om mig..
      Ja den negativa kritiken…
      Jag konstaterade bara att dom inte hade läst utan kåtat upp sig enbart på rubriken.
      Sen att det var några som verkade helt blåsta är ju en annan sak =)

      Ja dom borde ju verkligen göra en uppföljare..
      Kanske inte med samma familjer utan på annat sätt.
      Tyckte synd om dom andra familjerna som inte kunde bemöta någonting.
      Folk var ju så förjävligt elaka och missunnsamma mot dom… hualigen.. man vart ju mörkrädd.
      Så jag hade ju ”tur” som hade en blogg som jag krävde att dom skulle länka till
      Eftersom jag visste ju att min filosofi inte kom fram så mycket i artikeln..
      Sen var det ju bra att kunna föra en dialog om detta…

      Ja vi får ju se hur dom har tänkt att lösa detta… Intressant ju!!
      Ja jisses.. hur går det sen för dig vännen?? Sista Mars.. ja det är ju SNART!!
      Kan förstå om det far omkring oroliga tankar om hur det ska bli sen…
      Det är ju inte bra i längden… det stressar något fruktansvärt!!
      Hoppas det löser sig på något sätt.

      Ja sen vet du ju att om jag vinner en lagom nätt summa
      Så får du den där värsting kameran som jag lovade dig :D
      och sen får ni massor med Sekiner så ni klarar er ett tag… :D

      Isot isot halit!!

  5. Håller med föregående ”talare” vad hände sen?
    Glöm inte bort dessa ´barn eller vad sahället gör för dem.

    Snart e glada julen här:)

    Kram på familjen

  6. Kloka ord och många sanningar!
    Jag tror faktiskt inte att folk i min omgivning tänker på mig som ”fattig”? Det syns ju inte direkt på mig, precis som det inte syns att jag är sjuk. Och det som man inte kan se det finns inte, eller hur?
    För ett tag sedan träffade jag två av mina kära ungdomsvänner, som jag inte träffat på flera år. De har det rätt gott ställt båda två, men det visade sig att de hade en hel del jobbiga problem att tampas med. Efter några timmars babblande om våra olika liv, så insåg jag, att jag kanske var den av oss tre som mådde bäst, trots min usla ekonomi och vacklande hälsa?
    När man börjar titta innanför skalet, så är vi alla bara människor, med våra brister och olika problem. Hur många är det inte som försöker dölja sina egna skavanker, genom att klanka ner på någon annan istället?
    Pengar är verkligen ett nödvändigt ont och den som har mycket vill ha mer. Själv har jag så lite, att jag skulle vara nöjd om jag fick tillbaka det halva sjukbidraget jag blev av med för ett år sedan. För på arbetsförmedlingen säger de att jag är för sjuk för att de ska kunna hitta en lämplig sysselsättning till mig? Inte så konstig med tanke på alla fullt friska människor som också saknar arbete. Men snart tycker F-kassan att jag har blivit så frisk att jag kan börja jobba (bli arbetslös) på heltid. Vilket skämt! Snart få de nog ta och införa fattighusen och ättestupan igen? För vissa av oss är tydligen inte längre önskvärda? Den som överlever får se… Kram, kram! //Sussi

  7. Heiii..jo mars e snart..jag antar att det dimper ned ett litet kärleksbrev från kassan nu i november.. Jag har ju en radda diagnoser o köra upp i nyllet på dem..inte för att jag tror det hjälper i det första skedet..utan de kommer nog o jaga ut mig o söka o försöka att jobba ..men hur länge det kommer att funka..ja det vet jag o det lär de få se.. Det kommer att bli en kamp..men jag har min läkare min psykolog o smärtrehab på min sida..o det kanske hjälper lite.. O tack gulliga du..klart jag vill ha min värstingkamera den dagen din turdag faller in..o du får din säng när jag blir miljonär..isot isot halit

  8. Hej du underbara varelse!
    För det är precis vad du är, låt ingen någonsin försök tuta i dig något annat.

    Jag vet inte om det jag säger här kan vara dig till hjälp, men jag hoppas att du på något sätt kan få hjälp av det.
    Både du och andra som läser detta inlägg.

    På fattigsidan.se finns en sektion som heter fonder och stiftelser.
    Där har jag lagt upp stiftelser från länsstyrelsens databas, länsvis för att det ska vara lättare för den som vill och orkar söka.
    Fattigsidan startades när fattigbloggen stängdes i våras den 17 april.
    Under sommaren har vi samlat ihop lagar, regler och annat matnyttigt till de som behöver kunskapen, men som inte får den via de kanaler som de ”borde” få den igenom.

    Testa att bli medlem ( Det är gratis) kanske kan det ge er något som ni saknat.

    Kramar mondobaby

    • Tackar Mondobaby!!

      Nejdå.. jag vet mitt värde och ingen ska få ta ner känslan =)

      Tack också för tipset.
      Låter onekligen intressant ju!!
      Kikar in hos dig snart.

      Kram!

  9. Goa Puff,

    Skall bli riktigt spännande att träffas fredagen den 13:e (undrar hur klokt det är egentligen?). Tur att man inte tror på sånt.

    Undrar hur stressande julen är när man saknar pengar eller det finns alkohol problem. Har själv aldrig sett pengar eller alkohol som ett julproblem när jag var barn trots att båda dessa fanns.

    Kanske för att farsan var duktig att dölja sitt beroende så vi barn inte märkte så mycket. Jag vet att mamma tyckte det var jobbigt att han gick och smådrack ur alla flaskor han hittade för att det inte skulle märkas och alltid var småfull.

    Sen fick vi ju en hel del julklappar av alla släkten, så att våra föräldrar inte hade så mycket pengar märktes nog inte lika mycket som för dig.

    Är glad att jag aldrig behövt anordna någon jul, har alltid firat hos släktingar. Kan tänka mig att detta är ett stort stressmoment.

    Ett PuffIOUKort till barnen kan aldrig vara fel!

    Hade en kompis som brukade skriva IOU på de mest otroliga saker och även om han aldrig uppfyllde dessa så var det en kul grej! Tror att dina ungar är otroligt mycket mer nöja med det ”lilla” dom får än de flesta andra barn som får ”allt”.

    Har sett det själv när barnet fick så mycket julklappar att han bara slet av pappret och slängde paketen i en hög utan att ens titta på dom, var bara en ovanlig men billig present som intresserade honom. Ungen hade inte ens brytt sig om att öppnat vissa förpackningar flera månader efter jul, såg ut som en leksaksbutik i hans rum.

    Jo dyrare och dyrare blir det ju äldre dom blir som dator, häftiga mobiler, Spelkonsoler som Nintendo DSi eller Sony PSP, Cyklar, bilbana, … Tänk om kläder räknades då kunde man både köpa julklappar och klara vinterkläderna på samma gång, hehe. Tyvärr funkar inte mjuka paket för killar.

    Kram!

    • Finaste Udo…
      Fredagen den 13 kan bara bli en bra dag… eller hur?
      Fast vem vet… jag kanske får en oväntad psykos och hoppar på dig…Haha :P

      Du undrar hur stressande.. jodu… det är ganska stressande nog för alla utan pengar…
      Svårast tror jag det är för Ensamstående utan inkomst… och med barn.
      För min del så är det så här varje år.. så det är ingenting nytt.
      Jag pusslar och pusslar…. och pusslar lite till…
      Det är inte synd om mig… eller barnen.
      Trots allt så har vi det bra… Vi har ju varandra och det är ju det som räknas.

      Mina ättelägg har hittills varit nöjda med sina jular..
      Det är så här vi har det… inte på annat sätt.
      Det har dom delvis accepterat… Klart dom ifrågasätter ibland
      att varför får inte vi??

      Vad sjutton står IOU för?? Haha
      Är ju så trög ibland, har försökt att få till det… men Nope… går inte så attans bra.

      Ha det gott vännen!

      Kramen!

  10. Men Puff,

    IOU Uttala det på engelska eller slå upp det i Wikipedia (engelska delen).

    Jo detta med pengar är inte en lätt fråga, var går gränsen mellan jobbigt för att man inte har råd att köpa det mest nödvändiga, eller jobbigt för att man inte kan köpa/betala det som omgivningen/barnen förväntar sig, eller det som man själv vill köpa, …

    Vad är det mest nödvändiga? För vissa är det bara mat i magen för andra är det en fin mobil eller nyaste bilen.

    Kommer ihåg att jag skämdes när min mamma lånade pengar av en bekant för att permanenta håret. Tyckte att det inte tillhörde det mest nödvändigaste, men just då tyckte hon det. Så vi fick leva snålt ett tag när mamma var fin i håret!

    Sen upplever jag det som att de som har mycket pengar är mer missnöjda med sitt liv än de som har lite. Sen kommer frågan igen in, var går gränsen för att ha så lite att det blir mer stressigt än att ha mycket?

    Ja, varför kan inte alla bara ha lagom =) Hmmm snart kommer jag att få huvudvärk!

    Kram!

    • Jaja Udo vännen…. :P

      Ja vart går gränsen…

      Ibland så upplever jag det faktiskt att jag är mera tillfreds med livet
      än vänner som har pengar i ”överflöd…”
      Där blir den mest banala sak.. ett problem..
      SÅ jag får väl vara tacksam över att jag är en fattiglapp…Haha :D

      Det är en sak till… det är dom som har det bra ekonomiskt…
      Det är dom som är väldigt snåla.. Inte alla givetvis.
      Dom som inte har någonting delar med sig av det lilla dom har till andra.
      Nu handlar det inte alltid om pengar…
      Hellre är jag fattig och generös än Välbeställd och snål… =)

      Hoppas du nu inte fick skallebank ju =)

      Kram!

  11. IOU= I OVE YOU eller hur det stavas hihi kunde inte låtabli betyder jag är skyldig dig eller liknande

  12. Puff Kompiz!

    Jag upplever nog det åså så att de som lite pengar har är mera nöjd med vad de har, medans de som mycket penar har är missnöjda med vad de inte har…

    Jo jag har sett riktigt snåla rika. Grabben hade en dagiskompis vars båda föräldrar var högt betalda läkare, tror du vi vart förvånade när grabben på sin födelsedagsfest med dagis fick tillbaka den present han gett kompisen en månad tidigare! Dom hade helt enkelt lagt undan sakerna och sen slagit in dom igen och gett bort dom och nu så råkade det bli samma. Ibland blir man helt paff!

    Upplever också ofta att ”fattiga” är mer generösa än rika, undrar vad det beror på, kan det vara att de vet hur jobbigt det är, eller är de mer beroende av att man hjälper varandra, …

    • Howdy Udo Kompizzzzzz =)

      Det är säkert en blandning av massor med orsaker…
      varför dom ”fattiga” hjälper mera.

      Efter Expressens Fattigartikel så var det många som ville skänka pengar till mig..
      Övervägande del av dom… var hyggliga människor som
      ”inte har så mycket men ändå vill skänka en slant…”
      Medan mina rika släktingar inte ens hörde av sig till mig
      utan till min far…Hahahaha :D
      Och inte var det för att skänka pengar…
      Men det var inte heller någonting negativt om mig..
      Utan dom ville bara höra med gamla pappa
      Men inte med källan direkt… =)
      Vad det var hans dotter hade hittat på nu då..Hahaha

      Sa till en av dom senare hur mycket jag hade tackat nej till…
      Hon skickade aldrig ett svarsmejl tillbaka… hehe
      Ja hon hade mejlat först…
      Hon såg väl bara förlorade pengar… ingenting annat…

      Jaja.. skit samma… jag mår bra iaf trots avsaknad av prasslade sedlar..

      Skulle ha hoppat i Lopplådan för ett tag sedan
      Gör det nu istället!!

      NattiKram!!

Klart som korvspad att man blir glad av lite respons så kommentera gärna.. emellanåt =) Ha det fint!!

