* Igen.. Lite om dolda skolavgifter..

HÄR är det första jag skrev om ämnet.

I svenska och matte så får dom böcker.. Skivbok. räknebok och allt som hör till. Penna och sudd får dom också så barnen kan skriva..
I alla andra ämnen får dom det dom behöver för att kunna deltaga.
I nian får dom dator.. En dyr Laptop som hjälpmedel.
Men inte i gymnastik.. Där måste föräldrarna införskaffa ”redskap” för att barnen ska kunna delta för gymnastiken är obligatorisk. Skolan är inte gratis trots höga skatter som pungas ut av föräldrar vid varje lön. Det ska vara skor och inte sådan som ger märken.. vad kan det gå på?? Typ 200 kronor om man har tur men oftast mera. Det ska vara tröja och shorts. Det har dom flesta.. visst.

Men har man många barn så blir kostnaden för skor iaf stor… Om man i vanliga fall köper dryga 20 par skor till sina per år. Så känns det rejält med fyra par extra och eftersom det är växande barn så dubblas antalet väldigt lätt. Ett par på höstterminen och ett par till vårterminen. För en familj på 4 barn kan kostnaden bli väldigt kännbar. Har man otur så kan det bli 8 par om året. typ då 2000 kronor. Är man arbetslös förälder och ensamstående så blir det ännu mera kännbart för familjen än om man har en eller två inkomster.

Här blir det lätt skillnad på barn.. dom som har råd att få gympaskor eller dom som får köra barfota som inte är populärt.. Man matas ideligen om skaderisken av lärarna. ”Han måste ha skor det är så lätt att skadas annars”
Underförstått: Skaffar man inte rejäla och riktiga gympakläder och skor så är man en usel och oansvarlig förälder.

Om vi plussar lite.. så tillsammans med frukterna (minsta avgiften) per läsår så skulle det bli en extrakostnad på 5000 kronor per år om man har otur för en familj med fyra växande skolbarn.. Det känns inte som skolan är gratis utan det kostar en förbannat massa extra som skolan har bakat in i sk dolda skolavgifter. Skolan spara in och föräldrar betalar utan att gnata. Sen kan man plussa på alla matsäckar och annat som tillkommer i den skolan som ska vara gratis.

För enkelhetens skull så tar vi och delar summan med 10 månader.. Ja ungarna har ju sommarlov.. vi tar bort då två månader. Det blir alltså dryga 500 kronor per månad i dold skolavgift. Då har jag alltså inte räknat med alla matsäckar under ett år samt alla andra små fina avgifter. Summan ökar ju med dom avgifterna.

För vissa familjer känns inte den här kostnaden alls..
Men för andra familjer så känns den rejält och allt det där med en gratis grundskola för barn i Sverige känns väldigt långt, långt borta.

Idag har en gosse idrottsdag men ingen matsäck behövdes… men han bör har med frukt till eftermiddagen… enligt lappen.

Ha en bra dag alla!

Var rädda om er!

KramKram!

8 responses to “* Igen.. Lite om dolda skolavgifter..

  1. Laptop!!!??? Jag var tvungen att läsa om ett par gånger för att vara säker på att jag läste rätt. Har visserligen hört att vissa gymnasieskoler står för dator till eleverna, men aldrig hört att någon fått dator i grundskolan?! Med tanke på att det är sista året de går i grundskolan så tycker jag det låter ”lyxigt”.

    Min dotter fick ett USB minne när hon gick i 8:an av sin spanska lärare till ett skolarbete, som hon sen fick behålla. För övrigt så förväntar sig skolan att alla har tillgång till dator/skrivare i hemmet. Inte ens i gymnasiet har de fått så mycket som ett USB minne, där emot blev de tvugna att köpa en speciell miniräknare för ca 150:-. Enligt Julia var det billigt, för hon har kompisar i sthlm som fått köpa miniräknare för 600-1000:-!!! Dessutom har jag fått betala 500:- per termin för skolmaten i gymnasiet. Man får ju inte mer pengar för att de börjar i gymnasiet, men fler kostnader. Tack och lov står skolan för terminskortet!

    Nu har ju jag bara ett barn kvar som går i grundskolan, så mina extra utgifter där blir inte lika stora som dina, men är ändå irriterande. Något som vi upplevde som jobbigt var när barnen skulle ut på en dags praktik i 4:an. De flesta var på någon av sina förälderars jobb eller någon annan de kände. Mathilda fick vara på skolans fritidshem för att jag inte hade ett jobb och vi inte kunde hitta en egen praktikplats. Vi känner inte någon här som hon kunde fråga och Sthlm är ju lite långt bort för en dags praktik. ;)

    Nästan alla mina döttrars kompisar lever i familjer med 2 inkomster, föräldrar med egna företag (smålan du vet…) och har bra med pengar. De flesta åker till fjällen eller utomlands antingen på sport eller påsklovet. Det samma gäller sommarlovet då alla åker iväg på någon riktig semester inom Sverige eller utomlands. Då känner jag mig väldigt otillräcklig som inte kan erbjuda mina barn något lite extra över sommaren. :( Det gör så ont i mitt mamma hjärta. Mathilda skäms över att hon är den enda som aldrig varit utanför norden och aldrig har flugit. Julia var ju utomlands med sin pappa förra året.

    Visst känner man en viss press både från skola och omgivning att leva upp till en viss nivå för sina barns skull och värre blir det ju äldre barnen blir, tycker jag. Då börjar de själva upplever skillnaderna mellan sig och sina kompisarna. Julia som nyss fyllt 16 har ju kompisar som tycker att det är en självklarhet att kunna gå ut och äta pizza, gå på café mm. Jag ser ju att hon ofta väljer att stanna hemma istället. Nu i Januari fick hon sitt första studiebidrag och hon får ta hand om det själv, men det innebär att hon också får lov att själv köpa sina kläder och bekosta eventuella nöjen. Just nu väljer hon att försöka spara för att ha några pengar i sommar när hon inte får något studiebidrag och ännu inte vet om hon får något sommar jobb?

    Själv har jag nu 1000:- mindre i månaden att leva utav, men nästan samma utgifter förutom Julias månadspeng på 200:- och vissa klädinköp godis/tidningar mm som Julia får bekosta själv nu. Något extra studiebidrag kan vi inte få för att CSN räknar på båda föräldrarnas inkomst om man som vi har gemnsam vårdnad. Att Julia bor med mig på heltid har ingen betydelse och vi får ju inget andra pengar än underhållet från FK. Julias pappa har ju en ny familj att försörja och det är 14 år sedan vi flyttade isär. FK räknar ju inte med hans inkomst när det gäller t ex bostadsbidrag, men CSN anser att han ska hjälpa till med hennes försörjning (utöver underhållet). Men det finns ingen lag som kan tvinga honom till det utan det måste ske frivilligt från hans sida. Visst, det händer att han köper kläder och dyrare saker som mobil och dator till sin dotter, men jag tänker inte tigga allmoser av honom som CSN anser att jag sak gör. Så möjligheten till extra studiebidrag kan bara den få vars förälder är ensam vårdnadshavare med låg inkomst. Surt för alla frånskilda som också är ensamma om försörjningen för sitt barn. Men barnbidraget det betalas ut till alla, även de som inte alls är i behov av det. Då är det viktigt med rättvisa minnsan. Välbeställda barn ska få lika mycket i bidrag som de fattigare ungarna. För de rika barnen blir det ett tillskott på sparkontot, men för de fattiga barnen handlar det om hjälp till familjen försörjning.

    Jag tror att de flesta medelklass familjerna inte kan förstå hur kämpigt vi ensamstående föräldrar kan ha det ekonomiskt, om vi dessutom är lågavlönade, arbetslösa och/eller sjuka. Många tror nog att vi har det lika bra som alla andra, fast med den skillnaden att vi har rätt till en massa bidrag. De har nog svårt att förstå att även bidrag som barnbidrag/underhåll räknas som inkomst och om den som jobbar få en löneförhöjning så sänks bostadsbidraget och du får plus minus noll i plånboken. Som ensamstående måste man ha en jäkligt bra lön för att kunna leva utan att vara beroende utav bostadsbidrag och på så sätt kunna påverka sin inkomst så det kan bli plus i kassan.

    Nu har jag upptagit en massa plats på din blogg igen. Sorry! Hoppas ni börjar må bättre nu, hela gänget. Har du något barn i skolan eller är de hemma hela högen? Ha det bäst! Kramis!

    • Hej vännen!

      Jodå.. laptop fick dom =)

      Håller med om det du säger … ja i allt.

      Min det är någe vajsing med min blogg..
      Kan inte alltid svara…får inte upp rutan och får jag upp den så går det inte att skriva i den.
      Men nu gick det… Bläh.. blir så trött.

      Massor med Kramar min vän! <3

  2. Jag skriver under på vartenda ord!

    Periodvis har jag orkat vara en bråkig förälder, jag har ifrågasatt om det överensstämmer med skollagen att skicka med matsäck, biopengar, fixa skridskor etc. Jag tror inte att skolpersonalen har en susning om hur tajt ekonomi många av oss har!

    Tyvärr har jag många gånger känt mig som en dålig förälder, som någon som inte unnat mina barn saker som kostat extra. I vår (mörkblåa) kommun får man betala 1400:- för skolmaten i gymnasiet. Med 2 barn i gymnasieåldern blir det en ganska dryg utgift för mig som är en ensamstående ”vårdslav”, om man dessutom vet att maten är ganska usel och att ungdomarna äter den så sällan som möjligt så är det en utgift som känns än mer onödig.

    Fast de har ju fått varsin laptop i skolan, man kanske får vara glad för det, då. ;-)

    • Tack finaste Nurse Rached!

      Skolan får nog många föräldrar att känna sig som dåliga sådana..
      Jag försöker att inte känna så man det är inte alltid som det lyckas..

      Hua, vad det kostar för maten på gymnasiet..
      Har ingen aning om vad det kostar här….

      Japp… Man kanske ska vara glad åt laptopen..Haha :P

      Kram!

  3. Pingback: * Elizabeth Salomonsson: Inger hopp för framtiden. « Offer jag? Vad snackar du om? ©

  4. Skäms nästan för att jag inte har tänkt på dessa saker som dolda avgifter.

    Har iof svårt att förstå varför skolan inte håller med mellanmål om dom nu tycker att eleverna behöver det. Får dåligt samvete varje gång jag glömmer att skicka med =) Fick själv inget sådant när jag gick i skolan, då fick man glatt klara sig utan.

    kanske dags att börja med en skolpeng förutom barnbidraget, en 500ing per termin för gymnastikkläder och annat som barnet behöver för sin skolgång.

    Kram och ha det gott
    Själv så är jag alldeles ”insnöad”

    • Finaste Udo!

      Ja, det är många som inte tänker på dom avgifterna…
      Femhundra per månad vore lagom skolpeng ju =)

      Kram och ha det gott du med vännen!
      Här är vi också insnöade =)

  5. Pingback: * ”Barnfattigdom” är konsekvensen av nutidens ättestupa. « Offer jag? Vad snackar du om? ©

Klart som korvspad att man blir glad av lite respons så kommentera gärna.. emellanåt =) Ha det fint!!

