* Det gick inte…

Skulle ju försöka byta dagar på Korttis för Hanna. Men det gick inte denna gång. Det var fullt. Helt OK.. Är inte besviken.. Tänkte mera som så att går det så är det ju bra och gör de det inte så är det bra det med. Så Hanna åker till Korttis på fredag och stannar till måndag. Då är det jag och tre gossar i helgen.Två av barnen åker på onsdag och stannar sen i några dagar hos farmor och farfar. Jag, Elias och Hanna får hitta på någonting när dom har åkt. Vi alla får hitta på någonting sen när vi alla är samlade.

Hade en lite diskussion igår med en kvinna om varför jag vill ha barnledigt. Varför jag försökte ordna så lite barn som möjligt nu när jag hade en ypperlig chans att göra det (Fast det ändå inte gick vägen) så får jag en väldigt förstående (hmm??)kommentar upptryckt i nyllet ”Ja, det är så det är när man har barn” när jag sa att jag aldrig är barnledig. Ändå så hade jag försökt motivera det jag ville med att man nog behöver lite andningsrum när man är ensamstående med många barn.. har två barn med funktionshinder. När man aldrig har avlastning i någonting.  Fast det visste hon ju redan sen länge.. Visst.. Det är så när man har barn men det lät lite (tonfallet var så) som om jag inte ville ta ansvar för dom barn jag har skaffat. Jag tar faktiskt fullt ansvar och gnäller inte.. belastar ingen och kräver ingenting. Egentligen ska man har hört hela samtalet. Det är svårt att återge tonfall och så =)

Ja nu tänker jag inte ta åt mig av vad en kvinna med viss brist i sig slänger ur sig till mig. Det är inte det jag vill ha sagt här.. Utan mera om hur man bemöter människor. Vissa saker är det inte alltid lämpligt att haspla ur sig.
När jag har pratat med andra så har jag aldrig fått detta bemötande. Utan det har mera blivit sagt saker som ”Jag förstår” För det är ju just detta som vi alla vill.. Bli förstådda av andra när vi kanske är i en knepig situation. Förståelse utan att bli dömda.

Men.. samtidigt förstår jag hennes inställning till en viss del. Okunskap, oförmåga att tänka sig in i någon annans situation…referensramar… har nog en betydelse i det stora hela. Vet man ingenting.. baserat då på dom egna erfarenheterna som man samlar på sig under åren.. Ja då kan man nog inte alltid förstå någon annans situation till fullo. Har man aldrig ens i varit i närheten någon annans situation så hur kan man alltid förstå fullt ut? Fast nu vet jag ju att många människor besitter empati, dom har inlevelseförmågan, till max fast dom inte har heller varit i närheten av någon annans situation. Dom kan föreställa sig hur det kan vara och det räcker för att förstå.
Empati är bra att ha .. Gäller alla oavsett situation. Jag tror livet blir lättare att leva då.. För alla!

Fast vissa saker kan eller ska man inte förstå.. inte känna empati över. Så orden oavsett situation gäller mera det är vardagliga livet.. Det här normala.. Men exempelvis brott mot andra och så.. så faller under saker som man har svårt att förstå och känna empati för eller över för det mesta. Ja ni förstår säkert vad jag menar.

Efter hur lång väntetid som helst, säkert ett år, så fick Hanna och Marcus plats på Unga Örnar här i Centrum. Stort tack till Towas pappa Jesper som nog såg till att vi aktualiserades när platser blev lediga. Så nu gäller Unga Örnar på tisdagar.. Så attans kul! Skönt är det ju att vi bor jättenära lokalen! Mycket trevlig personal var det också!!

Önskar er alla en attans bra Onsdag!!

Var rädda om er själva och varandra!!

KramKram!

7 responses to “* Det gick inte…

  1. Synd att det inte funkade. Du och Elias kunde behövt lite ensamtid, tillsammans.
    Ett bra arabiskt ordspråk säger” Gå först en mil i mina sandaler innan du dömer mig” eller nåt sånt.

    • Hej Gumman!
      Ja, det var nog lite synd. Men det var ju inte sista chansen.
      Det blir någon annan gång bara..

      Ordspråket stämmer.. Men saker och ting och folk är som dom är ibland.
      Ingen idé att haka upp sig på dom .. Huvudsaken man själv vet att man gör sitt bästa.

      Kram vännen!

    • Ps! Min mejl har strulat hela dagen..
      Svarar på ditt mejl så fort den behagar funka..

      Kram igen!

  2. Det är ju faktiskt så att det kan vara bra för barnen att få vara ifrån sina föräldrar ibland också, och tanken när man skaffar barn är ju inte att man ska stå helt ensam med allt ansvar,tanken är ju att man är 2, så att få någon egentid är fasiken inte alls för mycket begärt även om MAN HAR BARN (gick poängen fram där :) )

    Då jag var helt ensam också (förvisso bara med 1) så hade jag en period en kontaktfamilj en helg i månaden,fast jag passade alltid på att jobba extra då så ledighet var det väl inte direkt. Hur som helst brukade sonen säga ibland ”Mamma nu vill jag ha semester från dig,får jag åka till xxx”. Barnen kan ha samma behov av att få lite omväxling också. Äh en del är så småsinta så man orkar inte ens lyssna på dom

    • Hej Finaste Catta!

      Jadå.. dom behöver mammaledigt i bland som små…
      Så är det ju… Jag förutsatte inte att bli själv. Men så blev det.
      Men det finns ju dom dom skaffar medvetet barn som blir utan pappa.
      Japp.. poängen gick fram ;)

      Kontaktfamilj är ju en möjlighet om det nu fanns.. Det är ganska tajt i den här kommunen iaf. Dom ber en att hitta en själv om möjligt. Du har helt rätt.. Barn behöver omväxling. Den där småsintheten måste ju bero på någonting.. Ens egna tillkortakommanden kanske.

      Kram vännen!

  3. Hur tänker människan egentligen? Är man ansvarslös om man vid något tillfälle känner att man skulle vilja ha lite egen tid? Då måste ju nästan alla föräldrar vara ansvarslösa mellan varven, för det är nog inte många föräldrar som aldrig har barnvakt? Om det är så, då beror det nog oftast på att man kanske sitter i den sitsen att man inte har någon som ställer upp.

    Väldigt många av all som är ensamstående har ju trots allt den andra föräldern att dela ansvaret med och många barn bor ju växelvist hos båda sina föräldrar. Det ger ju båda föräldrarna möjlighet till att få egen tid och ingen kallar väl dem oansvariga för det?

    Då borde ju den som är helt ensam om hela ansvaret för sina barn vara dubbelt så ansvarssamma än många andra föräldrar? Att försöka hitta en möjlighet att få vila upp sig lite är också att ta ansvar tycker jag. Om du hade lämnat barnen ensamma hemma, medans du själv åkte bort och vilade upp dig, då hade jag också tyckt att det hade varit oansvarigt, men så länge man ordnar så att barnen har det bra, kan man väl inte se det som oansvarigt?

    Ja, ja…det finns alltid dom som vill klanka ner på andra för att på så sätt försöka höja sig själva till skyarna. Det är bra att du inte bryr dig eller tar åt dig av sådana idiotiska gliringar, men någon annan kanske hade tagit väldigt illa vid sig? Man borde inte ens ödsla sin energi på sådana personer, men man blir ju irriterad. :(

    Jag tycker det var tråkigt att du inte fick ihop lite barnledig tid den här gången. Vi får hoppas att det dyker upp ett nytt tillfälle inom en snar framtid och att du lyckas bättre då.

    Många kramisar!

    • Hej Finaste Sussi!

      Ingen fara med att det inte gick.. Helt barnledig skulle jag ändå inte ha blivit.. Ett barn skulle jag ha haft hemma.. men nästan barnledig :P

      Ja många delar ju på barnen – En vecka var.
      Men jag har alltid haft barnen så det skulle känns väldigt mysko… Haha
      Ja och eftersom den möjligheten inte finns och kommer aldrig att finnas så saknar jag inte den. Pappan har ju så svåra problem så även om han skulle bli frisk så har barnen säkert redan vuxit upp..

      Folk förstår inte alltid.. så är det bara. Det behöver ju inte vara av elakhet.. Utan av okunskap bara.

      Kram vännen!

Klart som korvspad att man blir glad av lite respons så kommentera gärna.. emellanåt =) Ha det fint!!

