Det är mycket prat om fattiga barn lite överallt nu i bloggar och tidningarna. Vet ju. Har själv medverkat här om dagen som en återkoppling till Expressens artikel 2009 om fattiga barn.
Det är mycket om hur man ska hjälpa dessa barn som inte har det så välbeställt. Ja eller föräldrarna som inte har det så välbeställt. Ungarna hänger ju bara med av bara farten.
Tonårsmorsan gör sin grej.. HELP 2 HELP är en fin tanke.. Men jag reagerar ändå lite olustigt på hela den grejen. Fatou är en snäll kvinna. Jag gillar henne skarpt. Det är inte det. Varför göra det så komplicerat? Varför dra in företag som får cred för ”hjälpen” genom reklam på en blogg. Sen uppmanas dom som inte kan hjälpa eller inte vill hjälpa ändå ge cred till dom här företagen som hjälpt till. Ett PR – jippo på bekostnad av fattigdomen som finns omkring oss. Det känns som inbakad och/eller dold reklam för företag som ska florera i bloggen.
Varför ska man tävla om att få vinna en matkasse för att man är fattig? En tävling för fattiga.. Tja.. det låter inte riktigt bra i mina öron. Jag ser framför mig många medmänniskor som i behov trånar efter en bit ”bröd” ur den välbeställdas kasse. Jag ser målade tavlor i olja av fattiga.. men i en modern tappning. Jag ser ”grindslanten” där man slåss om en peng.. Fast i vuxen tappning.
Varför inte bara se sig omkring i sin egen närhet.. sin omgivning. Gå igenom den egna släkten.. vänner.. grannar. osv.. Finns där någon som skulle behöva? Uppmana vänner och bekanta att göra detsamma. Det finns behov bara man tillåter sig att se. Vill man hjälpa och kan det så gör det. Gör det anonymt om möjligt så slipper mottagaren hamna i en skuldposition.. en tacksamhetsskuld som kan bli otroligt jobbig. Många gånger är det mycket skam inblandat i just faktum att man inte har medel. Fast det är ingenting att skämmas över. Vi alla är lika värdefulla.
Det är väldigt viktigt att få bort skamstämpeln på just fattigdom. Vi måste stötta varandra och peppa.. istället för att se ner och förminska eller ordna tävlingar så att ingen hamnar på djupt vatten. Stötta varandra så att man orkar en stund till. Vi måste hjälpa varandra att finna lösningar för när man hamnar i hopplöshet så har man svårt att se någonting överhuvudtaget mera än sin egnen svarta situation. Vi måste se vårat egna värde, att vi inte är värdelösa och en belastning för samhället för att vi är ekonomiskt fattiga. För känner föräldrarna skam så fortplantar det sig säkerligen sig till barnen också ganska snabbt. Det blir offer på offer.
Kan vi göra det för våra medmänniskor omkring oss som har det svårt, stötta och peppa.. Hjälpa dom att se sitt egna värde..att som inte är dåliga.. så är det ett värdefullt och livsviktigt bidrag i denna diskussion om just barnfattigdom. Det kan vara just någons respekt, stöd och peppning som gör skillnad i att falla eller inte falla. Det kostar ingenting.. men är så, så värdefullt och är en långsiktig investering i begreppet medmänsklighet..
För ni vet ju.. Karma is the Bitch!!
Over and out.. Köping den 15 Juni och året är 2011 och klockan är 01:29.. attans mycket eller lite.. Det beror på hur man ser det.. =)
KramKram!!









Jag skulle önska att man gjorde mer för att komma åt PROBLEMET i grunden. Ett sätt tycker jag vore att ha skiftgång på fritids och förskola så barn kan gå kvar med ordinarie personal på sommaren. Inga ålderdomshem stängs på sommaren liksom….där jobbar ord.personal parallellt med vikarier och det funkar. Gjorde man det i barnomsorgen kunde många ensamstående föräldrar utan möjlig hjälp till avlastning söka sommarvikariat och därmed få in en fot i arbetslivet igen. För vägen till att utrota fattigdom går – som jag ser det – genom arbete. Genom att så många som möjligt kan arbeta får vi inte bara in mer skattekronor, vi får också in inkomster i fattiga familjer.
Hej Åsa!
Ja, det är ju ett sätt.. Ett annat är ju att öka tillgängligheten.. Närheten är viktig.. Öka antalet ”nattdagisar” så att möjligheterna ökar för ensamstående att få jobb. Det skulle underlätta stort för mig iaf.. Just nu blir det så begränsat.
Kram!
Alltså – det är ju bara en PYTTEBIT av problemet med sommardagis/sommarfritids men ändå. Ett sommarvik är så j-a bra säger jag för att komma in, visa vem man är och vad man går för. Få en färsk referens etc.
Just precis! Att få in en fot är ju som att ha halva inne .. ja el någonting ditåt =)
Sirpa, du vet att jag håller med dig om att skammen är så viktig att få bort. Jag tror faktiskt att det kan hjälpa till att få bort skammstämplen genom ”jippon” och osv. Tex lever ju många studenter under minimum, men de skäms inte över det och skulle säkert vara med i en sådan tävling. Absolut inte en idealisk lösning, långt ifrån, men vi måste väl utgå från verkligheten och inte från en utopi?
Jag hade gärna hjälpt och stöttat människor i min närhet, men jag känner ingen alls som har det behovet, vilket väl oxå är en del av problemet?
Jag tror så många i sverige vill dela med sig på ett mer personligt sätt, men folk är så rädda att trampa någon på tårna, rädd att någon ska ta illa upp. Att vara välbetälld i sveige är oxå skamligt. (men ingalunda ett problem)
I usa är det inte lika skamligt att bli fattig, kanske för att det är å otroligt lätt att ”hamna” på gatan här, inga skyddsnät finns förutom dina nära och kära. Det kan hända alla och alla måste hjälpas åt.
Stor kram till dig och som vanligt förtjänar du en medalj!
Ps. men se till att tränga dig i kön!:)
Hej och tack finaste Ina!
Ja, den är viktig att få bort. Jag reagerade mot formen av tävlingen.. Vem ska sitta där sen och avgöra om man är fattig eller räcker det att man själv anser sig att sakna medel? Ska man stå där sen med en redovisning av inkomst och utgifter i näven för att få ut sin eventuella vinst? Lite sådana frågor kom upp. Tanken är fin men upplägget kändes inte bra. Jag skäms inte ett dugg för min fattigdom men jag vet inte varför det kändes så starkt avigt…ett behov av att skydda kanske.
Har man inga i sin närhet så måste man ”vidga sina vyer” på andra plan gå lite utanför.. Det vet jag at du har gjort. Men många har i sin iver att hjälpa gömt bort eller förnekat sina egna i sin egna närhet. Det är där man måste börja tror jag.. Givetvis gör man ju som man vill. Det är inte det. Jag personligen har svårt att ta emot hjälp.. Ja, det vet du ju men har gjort det och det vet du ju också. Min avighet mot denna sorts jippon kanske har med det att göra. Jag skulle aldrig personligen ställa upp och tävla.
Tack goa rara du.. Medalj är lite väl stort att få =) Jadu.. att tränga sig fram i kön är svårt.. Hur envis man än är. Det enda jag kan tänka mig som tränger mig fram är en sådan lottovinst eller så.. Men det är lite av en utopi.. så jag får snällt stå kvar.. Men det vore ju attans skönt faktiskt att få slippa kön.. Slippa vända på alla slantar.. Slippa leva från hand till mun en del av månaden.. slippa säga nej till ungarna för det mesta.. Slippa få hjärtat i halsgropen vid minsta lilla oförutsedda utgift som faktiskt kan vara medicin till någon som har blivit sjuk just när det är som minst lämpligast sett ur ekonomisk synvinkel.. Japp.. jag tar gärna bort allt det där.. Jag har inget behov av att leva i överflöd Men bara jag slipper det eviga ekorrhjulet.. Den där eviga kampen.. så är jag nog mera än nöjd.. Så i morgon blir det ett par trisslotter =)
Stor kram till dig med!! <3
Japp, du har rätt, var inne och läste om tävlingen nu. Blir nästan som om man ska ”tigga fint” om matkassarna! Det blir fel när det handlar om något som mat. Det kan funka när det gäller smink och liknande, tror nog bloggaren har goda avsikter men ser inte på djupet.
Tack Ina!
Precis.. min åsikt med. Om man nu tar sådana här jippon som är riktat mot fattiga föräldrar..
Fattigdomen i sig är motiv nog i min mening men sen skulle man motivera ytterligare varför man bör få vinsten..
Nej.. Det är inte bra.
Ja Fatou har säkerligen goda avsikter.. Det är en bra kvinna. Men ibland så kanske man måste stanna upp och sätta sig in i folks situation..
Försöka ia alla fall.. och se det med helt andra ögon.. Kritiska ögon..
Kram
Jag som har varit ensamstående fattig mamma kan inte förstå din kritik. Och ingen stans kan jag läsa att man ska motivera, eller att det ska vara ett jippo.
Själv skrev jag massor, massor av brev till fonder och stiftelser. Det var väl ungefär samma sak, jag var tvungen att motivera varför just jag skulle få pengar.
Naturligtvis vore det bästa om ingen behövde göra varken det ena eller det andra, men att få en liten guldkant på vardagen kan jag inte hitta något fel med.
Hej LiLo
Nej.. det står inte kvar. Hon har ändrat inlägget.
Nej, det är inte fel att få lite guldkant..
Skrev en kommentar i fatous blogg.. Vet inte om hon godkänner..
Men skrev så här:
Sirpa: Your comment is awaiting moderation.
juni 20th, 2011 16:32
Nu när du har ändrat i inlägget så är mitt svar aningens konstigt ..mitt svar stämmer inte med inlägget… Det om bla motivering finns inte kvar i ditt inlägg…
Ha det gott!!
Fast Sirpa, nu måste du nog fundera på vad det är du skriver. Jag har INTE ändrat NÅGOT i mitt inlägg!! Jag svarade dig om motiveringen i en kommentar som FINNS KVAR!! Du behöver inte gilla varken tävlingen eller upplägget, men det är bra om du håller dig till sanningen här och inte skriver sånt som inte stämmer om mig! Tack!
Ditt svar säger mig att jag inte har fel… och nu är allting om motivering borttaget
Tonårsmorsa:
juni 14th, 2011 11:37
Sirpa Hotti: Fast jag har inte skrivit någonstans att “bästa motivering vinner”. Det kan lika väl vara en motivering som säger: “Jag har inte gjort något roligt tillsammans med mina barn på x antal veckor/månader” eller “Jag vill vinna en matkasse till ungarna för de skulle bli skitglada för det!” etc. som kan vinna. Det är inte heller omöjligt att en del av tävlingarna kan bestå i just utlottningar.
(Min fetmarkerintg.. Och varför protesterade du inte mot ordet motivera i det här läget??? Du svarade på min kritik om just.. Motivering)
Och vart skulle jag ha fått ordet ”Motivering” ifrån om inte ditt inlägg..
Hade det stått enbart vinna.. som det står nu så hade allting varit OK i mina ögon..
Man kan ändra sig.. man kan göra fel.. men fan ljug mig inte rätt upp i ansiktet.. då blir jag piss..
Sirpa: Fast det var ett svar på din kommentar: “Vem sätter gränsen där fattigdomen tar vid? Så att man får vara med att tävla.” Där jag tolkade det som om du ville veta hur tävlingen skulle gå till rent konkret och därav det svaret.
Faktum kvarstår: INGET är ändrat eller borttaget i inlägget över huvudtaget och jag brukar inte heller ändra i mina blogginlägg utom i undantagsfall och då meddelar jag det längst ner i bloggen där jag också skriver “tillägg” som längst ner i dessa bloggposter:
http://tonarsmorsa.se/2011/05/ungdomskulturen/
http://tonarsmorsa.se/2011/05/bob-marley-30-ar-efter-sin-dod/
Jag protesterade mot att vi fattiga föräldrar skulle motivera..
Varför skrev du så här:
Det är inte heller omöjligt att en del av tävlingarna kan bestå i just utlottningar. Är det för att du faktiskt skrev att man ska skicka in en motivering om varför man bör vinna det man nu vinner??
Jag tyckte ju att en utlottning vore bättre…
Ids inte jiddra.. Det är mera än jag som har läst ditt inlägg där det stod bla ”..där föräldrarna kan motivera”.
Jag vet vad jag har läst. Synd bara att du inte står för det.
Men snälla Sirpa, om jag inte stod för det så skulle jag väl inte låta kommentaren stå kvar heller där jag skriver att tävlingen kommer att bestå i att bland annat motivera! Minst två av tävlingarna vet jag idag att de kommer att bestå i att man ska motivera ”varför man vill vinna just den vinsten” de andra är inte färdigbearbetade ännu. Som jag även skrev i en kommentar till dig: ”Tävlingarna kommer inte att utformas så att någon “hängs ut”, utan man får skriva en kommentar eller ett mail med olika motiveringar till varför man vill vinna just det pris som är aktuellt för den veckan.”
Sedan skrev du i en kommentar: ”Det är väl mera tävlingen som inte känns så ok.. Alla har inte förmågan att skriva en träffande motivering som sen ska synas och ev väljas ut. Känns lite som en tävling i fattigdom och behov. En utlottning skulle isf kännas bättre.”
Och den svarade jag på med bland annat detta: ”Fast jag har inte skrivit någonstans att “bästa motivering vinner”. Det kan lika väl vara en motivering som säger: “Jag har inte gjort något roligt tillsammans med mina barn på x antal veckor/månader” eller “Jag vill vinna en matkasse till ungarna för de skulle bli skitglada för det!” etc. som kan vinna. Det är inte heller omöjligt att en del av tävlingarna kan bestå i just utlottningar.”
Jag är inte heller intresserad av att jiddra, men jag tycker inte det känns så okej att du menar att jag har ändrat i ett inlägg som jag inte har ändrat i. Och om det är fler som läst det du har läst i inlägget, så är ni flera som inte minns rätt eller inte är uppriktiga och det tycker jag är väldigt trist! JAG vet att JAG inte har ändrat i inlägget i alla fall, sedan får ni som läst något annat tro vad ni vill!
Men snälla.. seriöst.
Där kom ju MOTIVERA.. visserligen i lite pimpad version… Hade det stått som det står nu så hade jag hejjat på för fullt.
Försöker du göra mig Dum??? Att jag bara tar någonting ur luften och gör det till en sanning.. och skriver kommentarer om det.
Du har tagit bort några ord.. Givetvis har du mina kommentarer kvar.. annars så kanske jag hade reagerat på just det. Givetvis lät du det stå kvar så.. smidigast ju..Men så börjar folk ifrågasätta mina svar för dom hittar ingenting om MOTIVERING:. Inte konstigt ju.. Sudda sudda.. Jag väntar på sonens MacBook.. tror jag tog en skärmdump på sidan då när jag skrev kommentarer, gör så ibland så att jag inte ska behöva springa fram o tillbaka hos folk….. Eller så skiter jag fullständigt i detta i fortsättningen..
Gör din grej.. så gör jag min.
Hoppas, hoppas verkligen du tog en skärmdump, för då får du se själv att INGET är ÄNDRAT i mitt inlägg, eller bland mina kommentarer. ALLT står kvar och som sagt jag brukar inte heller ändra i mina inlägg. Det är väldigt otrevligt att bli beskylld för något som man faktiskt inte har gjort!!
Du vet.. Det jag vet..
För sista gången.. Du skrev om att föräldrar ska få skicka in motivering till varför dom ska vinna.. Jag tyckte lite som att: alla har inte förmåga att motivera slagfärdigt. Jag tyckte inte om det.. Du kontrade med ”Fast jag har inte skrivit någonstans att “bästa motivering vinner”.” så långt är allting lugnt.. du medger att motiveringen har förkommit någonstans typ i inlägget.. INNAN jag skev första kommentaren… Eftersom du faktiskt svarade.. du protesterade inte utan svarade på ordet motivering. (Jag har fetmarkerat BÄSTA ) OK, där klargjorde du att det är inte bästa motiveringen som vinner..
”“Tonårsmorsa:
juni 14th, 2011 11:37
Sirpa Hotti: Fast jag har inte skrivit någonstans att “bästa motivering vinner”. Det kan lika väl vara en motivering som säger: “Jag har inte gjort något roligt tillsammans med mina barn på x antal veckor/månader” eller “Jag vill vinna en matkasse till ungarna för de skulle bli skitglada för det!” etc. som kan vinna. Det är inte heller omöjligt att en del av tävlingarna kan bestå i just utlottningar. “
OM det inte stod någonting alls i inlägget om motivering… VARFÖR protesterade du inte när min första kommentar kom?.. Varför bad du inte mig Läsa om läsa rätt?? Eftersom svaret isf inte har ett dugg med inlägget att göra.. Var det bara så enkelt att det stod någonting i ditt inlägg som du sen ångrade?? Nej.. du gav mig dina svar i sakfrågan.. Baserat på inlägget som var då.. Inte nu.. men DÅ.
Sirpa, du mår ju inte bra!
Här försöker en människa att gör NÅGON skillnad.
Jag läste inlägget 30 sekunder efter att det publiceras och det är samma ord och meningar som står nu i Tonårsmorsas inlägg. Du kanske ska ta och köpa dig ett par nya glasögon för med dom du har verkar du inte kunna läsa ordentligt.
Dessutom så är detta en människa som vill göra något bra och du vill sitta och diskutera det?! Herregud, tur att världen inte är full utav såna människor som dig för då skulle ingen hjälpa eller försöka hjälpa till, allt skulle ju bara diskutera!! Disskutionen har funnits länge och finns fortfarande, nu är det dags att man försöker göra något för vad hjälper att disskutera egentligen?!
Hur som helst, försök å hjälpa till, istället för att sitta där och vara e sån bitter människar. Jag ska i alla fall hjälpa till så gott det går. tack o hej
Är det Tonårsmorsans dotter..??
Visst.. kom hit hela familjen… det är lugnt..
Fast det var ju JUST DET jag reagerade emot och därför jag försökte förtydliga för dig hur tävlingen skulle gå till. OM jag nu hade ändrat i inlägget, varför står jag då fortfarande på mig då om att tävlingen till stora delar KOMMER att handla om motiveringar? Jag har aldrig nekat till det och ser inte heller problemet med det, däremot så har jag aldrig skrivit det i inlägget. Du skriver också följande: ”Du skrev om att föräldrar ska få skicka in motivering till varför dom ska vinna.. ” Det stämmer lika dåligt att jag skrivit FÖRÄLDRAR då tanken hela tiden varit att även en ungdom/tonåring ska ges möjlighet att delta i tävlingen för sin familjs del. Jag har inte skrivit ut det i tävlingen då den i första hand vänder sig till vuxna, men har hela tiden tänkt att möjligheten ska finnas att kunna gå in och tävla för alla medlemmar i en familj med en ensamstående förälder och dennes barn om de har dålig ekonomi.
Om du vill kritisera tävlingen eller mig eller vad du vill, så står det dig fritt, men som sagt, jag gillar inte att du försöker framstå på ett annat sätt på bekostnad av mig och något jag INTE ha gjort! Har du hittat skärmdumpen?
Ok… Kanske förhastade jag mig rejält nu.. Ser nu att det var i kommentarerna som jag såg motiverandet.. Ber så hemskt mycket ursäkt för det. Fel av mig att anklaga att du skrev det i inlägget fast det var i kommentarerna du skrev det… om motivering. Gick nog lite igång på att jag fick en kommentar om att det inte står någonstans.. Kollade ditt inlägg och där stod det ju inte.. så jag antog att du ändrat eftersom jag var hundra på att jag läst om just Motivering hos dig..Ska gå ut och dementera att du inte har ändrat utan det var jag som nog var fel ute.
Men jag står ändå fast i det jag tycker.. så det ändras inte.
Du skriver ju att tävlingen är riktad till Ensamstående föräldrar med låg inkomst.. I en kommentar ska jag väl tillägga. Så det var bara det jag citerade.. Om du sen har gjort justeringar i efterhand .. ja det vet jag inte. Jag kritiserade utformningen av tävlingen… Den med motivering.. Att man ska kunna motivera.. fattigdom är motivering nog.. i mitt tycke. Men som jag har skrivit tidigare så är tanken god.. Jag är ju en av dom som tävlingen riktar sig till..
Tack! Saken är nu helt utagerad för min del! No hard feelings! Det kändes bara inte rättvist när jag vet att jag aldrig ändrar något inlägg för att ”förbättra” eller så… Men som sagt, saken är helt utagerad från min sida nu! Må väl, Sirpa! ♥
Du har all rätt att vara sur.. förstår dig om du faktiskt är det .. en stund i alla fall eller länge =)
Nej.. har aldrig heller märkt av sådan tendenser hos dig.. att du ändrar.
Men fan.. illa är det ju att jag inte kunde läsa mina egna kommentarer och dina svar till dom – rätt.
Jag visste ju att du hade skrivit så.. men som du ser.. Det var ju inte i inlägget utan i kommentarerna. Skit också!!
Må väl du med… och förlåt ännu en gång för mitt klanteri!!