* Vet ni vad?

Jag kan torka upp skit. Jag kan torka upp spyor. Jag är inte speciellt känslig. Jag är ganska hårdhudad när det gäller sådana grejor som kiss, bajs, spyor, blod, var.. Yes you name it!!

Men här om dagen så mötte jag min överman. Någonting som fick min mage att vända sig .. ja det var nästan att jag gick ner på mina knän.. Men bara nästan och det är stort ska ni veta! Då måste det vara äckligt så det står härliga till.

Ja i alla fall så började det lukta illa i köket och dessa bananflugor som invaderade köket var ett vansinne.. Kanske ett liknande vansinne som vid lön och Ullared eller så. Ungarna skrek att jag måste köpa gift och spruta på dom små raringarna.. Men satte ut fat i stället med lite gottigott åt dom. Ibland så luktade det vid diskbänken och ibland när man gick förbi städskåpet.. Doften kom när jag öppnade kylskåpet också.. Samma framför Micron. Eller så stank det till när jag stod vid balkongdörren. Lukten fanns ju överallt och ingenstans. Seriöst.. Det luktade illa.

Började systematiskt att gå igenom köket.. Kollade alla underskåp väldigt noga.. Ja ifall det nu har slunkit in en råtta som då dött och börjat ruttna. ( Inte för att jag någonsin sett råttor här) Kom till städskåpet och hittade en tung påse… En gul Nettopåse och öppnade den. och höll så på att svimma av den vidrigaste stanken jag min näsa har registrerat någonsin i hela mitt liv och tänk då på att jag är lastgammal och har känt en massa lukter under åren.

Vad var det nu i påsen? Uaäk.. flera kilo potatis där säkert hälften av potatisen har antagit formen av flytande vätska. Huu rutten potatis och det var inte länge sedan jag köpte det och redan då var alla potäterna fuktiga från start.. Ja, redan i potatislåndan på Netto. Men brukar byta påse och ha dom i kompostpåsar.. oanvända givetvis =) Men nu hade jag inte gjort det av någon anledning.. Det känns svårt att skiva inlägget ska ni veta..Haha  Minnena slår mig med full kraft.

Hade detta varit ett luktinlägg så hade ni fått känna men då hade ni övergett min blogg för evigt och det vill jag ju inte =) Men i alla fall så kommer jag vara mycket noga hädanefter och inte låta sådana potentiella biologiska krigsförings vapen ligga hur som helst. Fy faen.. Lukten kan ju ta kål på vem som helst. Ja nu vet ni.. Mig charmar ingen med potatis.. inte iaf i flytande form. Ja brännvin undantaget då.. Haha

Ett par dagar tog det för lukten att försvinna från köket och fortfarande stinker det lite i städskåpet när man öppnar den.. Trots en halv flaska Klorin.  Städskåpsgolvet hade väl sugit åt sig av den ruttna vätskan. Men skam den som ger sig.. Snart är golvet ett minne av ett golv att minnas av allt gnuggande..haha

Ha det så gott allihopa!

Sköt om er!!

KramKram!

11 responses to “* Vet ni vad?

  1. Urk! Den lukten har jag med känt, när nån potatis gömt sig längst in i grönsakslådan. De är ju rätt gamla nu, pluggen från förra hösten. Eller så fanns det en rutten med i lådan där i affären, som smittat ned resten.
    Lägg en liten skål/burk med ättika där det stinker, så brukar det ge sig.

    • Hej Vännen!

      Ja, den lukten är ju så vidrig.. Ryser bara av tanken. Hade jag haft ett svagt hjärta så hade jag säkerligen varit någon annanstans just nu.. Hua!!
      Tack för tipset.. ska prova med ättika..

      Kram vännen! <3

  2. Jag skrev en kommentar här tidigare, men den försvann visst!? Minns inte vad jag skrev, men det kan kvitta nu…

    Jag förstår att du har svårt att bli av med lukten och tips mot det har du ju fått, men det jag undrar över är bananflugorna? Har du blivit av med dem?
    Jag har tampas med invasion av dessa flygfän i ca 1 vecka nu (tror jag? känns som en evighet). Den enda synd jag begått var att jag glömde knyta ihop soppåsen med skal från vattenmelon och på bara en natt tog de över mitt liv. De har minskat i antal, men de kommer ju ständigt nya trots att jag gått och blivit super pedant i mitt kök. Inte ens en använd tesked för ligga i diskhon och inga vattenglas få stå framme, för jag sett att de gillar dem när de står kvar på bänken.

    Har du något annat mirakel recept på blandningen i dina fäller. Jag har koppar utställda på flera ställen och de dränker sig själva många av dem, andra tar jag med dammsugaren, men det tar ju aldrig slut….

    Tips, snälla Sirpa!?

    Kramis! <3

    • Hej Vännen!

      Oj, tråkigt att det händer.. :(

      Några bananflugor är kvar.. och tips.. Tog lite balsamvinäger..(Hade bara det hemma) lite söt saft. Hade en tom gurkburk med spadet i så jag hällde lite av den också..Haha.. plus några droppar diskmedel och dom drunknade på löpande band.. Skålen är full med små flugor. Sen brukar jag dammsuga upp dom. Det tar väl 20 dagar för äggen att kläckas så det tar ju lite tid att bli av med dom.. Visst är dom retsamma men jag är inte så känslig för dom.. värre med ungarna..Haha

      Kramis <3

  3. Okej, då är våra häxbryggder ungefär de samma och mina funkar, så då måste jag väl ha gjort något rätt då!? Men att det tar ca 20 dagar för äggen att kläckas betyder att det kommer bli en långragen kamp.
    Hälla kockande vatten rakt ner i avloppet är ett annat tips jag även fått och jag tycktde morgonsvärmarna minskade efter att jag börjat med detta. Bara som ett litet tips tillbaka..

    Ja, mig driver dessa små flygfän till vansinne och läsarna på min blogg är nog trött på mig och mitt tjatande om dem, så nu får det vara slut med det (tror jag). Dammsugaren ligger redo i köket hela tiden och används säkert 10-20 gånger om dagen numera. Om grannarna hör den varje gång den sätts på (även mitt i natten), så tror de väll att jag blivit tokig, men det skiter jag i… för flugorna gör ju mig tokig.

    Bara för oss att kämpa vidare mot ohyran! Som om det inte räcker med allt annat kämpande man redan har? *suck*

    Ha det gött i flugsvärmen! ;) Kram på dig!

  4. Har testat alla möjliga brygder, alla söta med lite syrligt i och en droppe diskmedel. Många klarar sig ifrån, bara smakar lite och drar. Alla krukväxter utom de som inte klarar det, är ute på ferie(balkongen). har ingen frukt framme heller. De tar aldrig slut, de små kräken! Jag köpte till slut en liten dyr flaska på ett växthus. De kryper in där men kommer sen inte ut mera. Kör med hett vatten i vasken varje gång jag använt vattenkokaren, det hjälper. De lägger visst gärna ägg där under silen. Och i blomjorden när den är fuktig. Märkligt nog är det minst kräk i komposthinken, där de borde trivas.

    • Hej finaste du!!

      Jag med.. Har haft tre fat olika på diskbänken med olika brygder..
      Sen använder jag mest den som utrotar mest.. Men har ett problem.. glömmer oftast vad blandningarna innehåller..haha

      Ja, dom gillar ju inte alltid dom ställen som borde var självklara.. som din komposthink. attans luriga flygfän ju!!

      Mina är nästan borta nu.. enstaka flyger omkring.

      Kram <3

  5. Laban Andersson

    Åt ni potatissoppa sen då?

  6. När snön faller är de nog borta, positivt tänkande:-)

Klart som korvspad att man blir glad av lite respons så kommentera gärna.. emellanåt =) Ha det fint!!

