Daily Archives: 13 september, 2011

* Streets of London

* Katia was *Piiiiip* annoying last night

Jag visste att jag skulle nästan få ångra en dag att jag snurrade fast parasollen på balkongräcket med packtejp. Stången och hela vägen upp dit där man kan vinkla parasollen. (Det hade blivit lite glapp sommaren innan) Alla sätt är bra utom dom dåliga ju.. Haha. I natt sov jag nästan ingenting. Det lät som om jag hade en startande jetmotor på balkongen som flaxade. Ett jäkla liv var det. Men det fungerar iaf, min tejpning. Parasollen är kvar, den är hel. Katia forsätter med att orsaka en del hårda vindar och det återstår nu att se om parasollen håller hela Katia ut =)
Om jag tar bort den så måste jag kasta. Så nu parasollar vi så länge den håller. Kanske till nästa sommar? Får väl skotta snön av den på vintern =) I natt gäller öronproppar.. Eller så somnar jag av rena rama utmattningen.

Idag så var det utvecklingssamtal för Marcus. Han går i trean och fyller 9 år i oktober. Attans duktig grabb jag har ska ni veta. Han är lite slarvig med att punktera och stor bokstav och så.. Ja ni vet ju hur det kan vara med vissa grabbar. Men matte däremot.. Oj oj.. Den grabben kommer säkert att välja någonting i framtiden som har med just det att göra. Han älskar ju att räkna ut.. inte bara tal. Problemlösning överhuvudtaget är hans grej. Han kan plocka ner saker i atomer i tanken alltså och så sätter han ihop den. Han funderar. Han klurar.

Han ser hellre på vetenskapsmagasin än barnprogram. Han frågar en massa saker som jag inte har en aning om hur jag ska svara. Man vet ju att vissa saker fungerar bara men inte hur. Många gånger så är det saker han frågar om som man inte hade räknat med från ett litet barn. Jag lär ju mig en del jag med genom att jag måste googla svaren =) Innan han hade ens börjat skolan så konstruerade han en sak. Han gjorde en låda av papper. Med lock som passade. Utan lim eller tejp. Han hade enbart en bunt med vita A4 papper. Två hål i varsin kortända av lådan. Ur dom hålen kom det ut rör av papper. Inuti lådan så hade han kopplat olika rör av papper med varandra på ett väldigt kruxigt sätt.. så när man rörde ena röret så rörde det sig i den motsatta ändan fast åt tvärtom hållet. Alltså förde jag röret åt vänster så på andra sidan så rörde den sig åt höger.

Konstruktionen i lådan var som en slags ”pyramidbanekorsning” Den som vi har i vårat nervsystem. Mycket enkelt nu.. Nerver ifrån kroppen vänster och höger sida.. möts i en korsning i ryggraden. Sen fortsätter dom till en varsin motsatt hjärnhalva. Så det är därför höger hjärnhalva styr vänster sida av kroppen Vänster styr då höger sida. Föreställ er ett X.  Nu är jag trött ju så kan ju förklara lite tokigt det jag lärde mig  i min utbildning. Men någonting åt det hållet iaf.. Haha

Ja ni ser hu lätt det är att flyta ut från utvecklingssamtal till att prata om centrala nervsystemet.. =) Men det är underbart i alla fall att se hur han hungrar efter vetskap. Den hungern måste man nära så länge han vill det.

Fick nyss SMS från en av mina andra söner ”Det ligger en skadad duva här.. Kan man ringa någe djurgrejs elr så?” Finns det förresten någon djurgrejs eller så här i Köping? Måste medge att mitt hjärta blev så där varmt och ömt när jag läste SMS:et. Ett liv är ett liv och det kan finnas lidande oavsett hur livet ser ut. Det är så lätt att bara gå förbi duvan som ligger där.

Nu blir det lite kvällsgöromål..

Önskar er alla en skön avslutning på tisdagen..
och håll i hatten…

KramKram!