Daily Archives: 19 november, 2011

* En bra dag med ett kasst slut.

Trodde att helgens planer grusades av att Johannes och Marcus var krassa nu i veckan.. Men det var inte så illa så vi åkte till Västerås i morse med tåg för att hälsa på min pappa. En heldag i Västerås blev det. Min syster Merja kom också dit. Vi har inte träffats på ett tag.. Helt underbart att få träffa henne. Vi pratar i telefon givetvis emellanåt. Men den där riktiga kramen till en älskad syster kan man inte ge via telefon.


Marcus och Hanna skuttade upp tidigt i morse för färd till Västerås och Vaari (Morfar).. Johannes är med också men han gömde sig bakom mig. Elias hade inte tid att hänga på så han blev kvar hemma.

Lillasyster och storebror.. Hand i hand… ♥

Marcus… En ettrig och pratig liten kanalje.. munnen går i ett =)

I väntan på tåget.

Min älskade, älskade Pappa ♥

Pappa bjöd på tårta…

… men jag åt detta – Nötkött och bearnaisesås… Mumma ju :P Det här var ju inte den enda portionen.. Det blev två till :P

Hannas mandolinsolo hemma hos min pappa..:) Men kom ihåg .. Hanna sjunger från hjärtat. I henne går melodin precis som den ska.. Vi andra fattar det bara inte.. :) I slutet så kommer jag och min älskade Syster Merja en sväng i rutan. Pepplorna på hakan är en liten bieffekt av LCHF.. Nu är det bättre än tidigare. Dom försvinner nog så småningom när kroppen vant sig vid detta. Men fan, ser ju ut som en Crackfnask ju… Men jag lovar.. Har aldrig ens sett en crackpipa i verkligheten bara på CSI.. Haha

Det har varit en bra dag.. När vi skulle hem så shoppade vi kläder åt Johannes på NewYorker som ligger i Punkthuset.. Han hade ju kvar en del av dom pengarna som farmor och farfar gav han till kläder. Ja, barnen fick alla en klädslant av ett arv som farmorn deras hade fått för ett tag sedan.. Johannes börjar ju bli så stor och typ Lindexkläder är inte så poppis.

(Här vart det en paus i bloggskrivandet)

Nu är det så där tråkigt, tråkigt här hemma igen. Men jag ska väl tillägga att jag är inte förvånad alls. Det följer ett mönster som sällan slår fel. Vi alla är så trötta på det.. Innerligt trötta. Men vi hann i alla fall att hälsa på min pappa idag i Västerås. Det betyder så mycket för barnen och för mig. Tur att vi inte planerade in söndagen för då hade ungarna skrikigt högt av besvikelse… igen.

Titta på hennes blossande kinder. Hanna har fått jättehög feber nu i kväll.. men ändå så orkar hon var så här glad min tös. Hon säger också att hon har ont i halsen och hon låter grötig. Ont i magen har hon med och hon kräks lätt av hög feber.. så det är nog bara förbereda sig för en till hemma-med-sjuka-barn-vecka.. minst. Barn med Downs Syndrom har en tendens att få långa sjukperioder jmf med ska normala ungar. En vanlig infektion kan vara dubbelt så länge än för andra. Det kan ju bli både två och tre veckor. Det har ju blivit en del sådana perioder dom senaste 10 åren. Det börjar hos en och dom andra kommer efter en efter en och så har en månad gått. Förrförra julen så gick hela jullovet i sjukdom. En enda fjutt dag under barnens jullov så var det läge för att kunna gå ut och bara vara. Det var magsjuka på magsjuka. Blandat med Halsfluss och öroninflammation, hosta och gud vet allt. Den första blev sjuk igen när den fjärde la sin sista spya.. Sen kom nästa och…

Jag lider verkligen med mina barn när dom är sjuka och det har ingenting med dom att göra när jag själv håller jag på få spel emellanåt och vill bara skrika rakt ut. Det är ju inte ungarna man får spel på dom utan sjukdomarna som kommer innanför dom Hottska dörrarna. Livet liksom stannar upp och omvärlden finns bara där i periferin och man är inte delaktig alls på ett tag.. ja, som typ Big Brother. Planer förskjuts in i framtiden. Man kommer inte ut på evigheter. Man nästan gråter av lycka och tacksamhet när något barn kan skickas till skolan varje morgon.. så att inte alla fyra ligger sjuka samtidigt. Att någon iaf får en normal dag.. med skola och vänner.. skratt och lek.

Nu på tisdag ska vi till hjälpmedelscentralen i Västerås för att pröva ut tandemcykeln till Hanna och mig. Det är den andra tiden som vi har. Den första vart avbokad på grund av .. sjukdom.. Den kanske blir avbokad igen och då får vi nog inte tid förens till våren när risken för snö inte finns. Nu stod det i kallelsen att det blir inställt vid snö. Ett par andra i mitt tycke ”viktiga” möten är inbokade och troligen blir det inget av dom. Men det är så det bara är när höst och vinter virusarna slår till.  Så är det ju när man har barn. Men det borde ju räcka nu!

Det måste vara ett stort jävla fel på mig, seriöst alltså! Jag el barnen har inte haft någon avlastning alls under dom senaste tio åren när det gäller sjukdom i familjen och perioderna har varit så många och långa. Inte ens då när jag själv var så jobbigt sjuk en lång period i influensa, då jag enbart orkade se och planera typ 15 minuter in i framtiden. Då jag låg på alla fyra och spydde i buskarna av ansträngningen över att ha vistas upprätt en stund och gått 20 meter för att lämna Hanna till skolbussen. Alla mina sinnen övervakade barnen hela tiden.. Men jag var ändå inte närvarande. Inte ens då så kunde jag förmå mig att skaffa hjälp. En gång så hade jag faktiskt luren i handen och övervägde kraftigt att ringa ambulans till mig med tanken om att någon tar säkert hand om barnen för nu ger jag upp. Men jag gjorde det ju inte. Någon fick äran att handla åt mig någon gång faktiskt. Så här efteråt så säger jag bara: IDIOTI!

Kan själv är ju mitt motto. FUCK den rejält!! När jag kan så där duktigt så får barnen lida. Det är ju så det är om man tänker efter. Skit i mig personligen. Jag klarar mig alltid. Är en eller två sjuka samtidigt så får resten oftast lida av att någon är sjuk. Dom får irra omkring i en bubbla av andras sjukdom och hamnar i ett vänterum. Mycket ställs in. Jag är ju ensam vuxen här och kan inte dela mig i fyra mammor i vanliga fall heller. Är dom små sjuka så är jag oftast låst här hemma. Är dom två större sjuka så kan jag iaf gå ut på gården med dom andra en stund. Under vinterhalvåret så händer detta ofta ofta. Under våren och sommaren det nästan sjukfritt här. Någon enstaka grej bara.

Nu vart detta inlägg inte alls så som jag hade trott mig. Det som kom fanns ju inte i början.. Men tro mig.. Detta är inte ett gnällinlägg eller en klagosång över våran lite tuffa situation ibland.
Detta är självkritik.. Ingenting annat!

Jag skriver ju bara som det är hos oss utan krusiduller. Det som ni läser nu blir ett löfte till mina barn och läsande släktingar. Låt sen djungeltrumman dundra riktigt högt för dom som inte läser detta att  Sirpa Hotti i Köping kommer faktiskt att ringa hädanefter. Hon kommer att bli en lite bättre mamma.. så det så :)

Bara så att det inte missuppfattas. Jag har aldrig bett någon om hjälp. Det är inte så att jag har ringt och blivit nekad hjälp. Jag inser nu att jag måste göra det emellanåt för barnens skull. Om det tex blir långvarigt för Hanna, som är sjuk nu, så innebär oftast få sömntimmar för mig per natt och så vaket resten av tiden. Blir ju lite slak efter en tid.. Orken är inte som den ska. Man blir lite disträ. Man är inte en bra engagerad mamma. Ja ni förstår ju hur man kan bli emellanåt. Ska kanske också klargöra att detta handlar enbart om dom friska barnen så dom slipper ifrån sjukhärden en stund. Mina sjuka barn tar jag själv hand om.

Att skriva allt detta här på bloggen… tvingar mig att ringa.. Haha. Ett löfte är ju ett löfte.. Så är det ju bara så jag kommer inte att komma undan…

Puh! Nu är det lovat i alla fall =)

Nu blir det bingen.. en stund.. bredvid Hanna… Hon sover oroligt. Sätter sig upp lite då och då… yrar och pekar ut i tomma intet.. Febern är hög trots att jag gav henne medicin innan hon la sig. Stackars gumman min!! Det skär i hjärtat.. Hoppas detta blir kort nu.

NattiKram på er!!

Ps! Dom tidigare obesvarade kommentarerna får svar i morgon…

* Hanna.. din lilla, lilla skitunge….

HANNA: Mammaaaa.. Jag är klar!!

MAMMA: Har du kissat?

HANNA: Jaaaaa….

MAMMA: Du får torka dig själv!!

HANNA: Neeej.. Komnuuuu..

MAMMA: Nej Hanna.. Torka själv. Du kan Hanna…

HANNA: Mamma.. Bajs…

MAMMA: Ok, kommer….

MAMMA: Jasså!! Har du verkligen bajsat??

HANNA: kojjar mamma… (och så ler hon så där som bara Hanna kan le)

Sicken liten skitunge hon är och kan ju tala om att det är inte första gången hon luras för att få morsan dit hon vill. (skitunge sagt givetvis med kärlek)

Här är lite bilder från i kväll.. Vi hade lite soffsittning med film och sen låg ju kameran på bordet… Var så god!!






Här tyckte Hanna att det räcker med kort. Både på henne och på mig =)

Men kolla på fjärde och femte kortet.. Fläskhänget på min arm.. där vi armhålan… Haha. Ja, nästan trettio kilo minus gör sitt.. Men det kommer att gå tillbaka.. Det har ju gått så fort att huden liksom inte hänger med.

Men kolla, kolla här då!! Se vad gamla skrynkel Olga slog till med när barnbidraget kom idag :P Jajjemensan.. Äkta natt skrynkelkräm ju från självaste Paris. Det ni.. är annat än min Helosan-kräm ju. Kossornas spenor vart ju mjuka som bejbistjärtar ju så varför inte mina tänkte jag.. Ja, inte mina spenor då men min hud, så det har jag köpt emellanåt. Det är ju najs om man har kossor.. Dela systerligt på krämerna måste ju främja samarbetet mellan människa och djur.. Det kan ju faktiskt innebära några liter extra mjölk.. eller så =)

Dagens inköp måste ju innebära lite vuxenpoäng ju? Jag utvecklas jag med emellanåt ju =) Nu slog jag på stort och köpte fyra burkar.. Mycket rynkor ju.. Haha. Alla ungarna får vara utan långfillingar i år…

Så här står det på deras sida..
”Efter första natten känns huden utslätad, återfuktad och uppfriskad.
Efter första veckan minskar trötthetstecknen och ansiktsdragen ser utvilade ut. Efter 1 månad är rynkor synligt reducerade.”
WOW.. Kommer att ha en tight hud på vissa ställer om en månad :P

Nu tänker väl ni att kärringen har snurrat till rejält.. Pratar först i några inlägg om ekonomisk fattigdom för att sen gå och köpa 4 stycken burkar med nattskrynkelkräm som kostar 179 kronor burken.. Andas.. Ta det lugnt nu.. Jag sa ju att alla ungarna blir utan långfillingar i vinter.. Här prioriteras det rejält nu ju.. Dom får springa sig varma i vinter.. så är det bara för nu ska morsan släta ut sig :P Så det blir liksom ingen minus i kassan ju =)

Men egentligen så skulle jag aldrig lägga ut 179 kr för en burk skrynkelkräm..Det gjorde jag inte heller. Men jag slog till när jag såg dessa burkar i en korg på Hemköp.. för 29 kr/st. Sen använder jag inte nattkräm i ansiktet.. Jag tycker det är obehagligt och kletigt. Sen hamnar det alltid i ögonen och det svider som perkele ju.

Först köpte jag en burk och provade hur det kändes i några timmar (här testar vi snabbt ju) Ja, det bidde ju lent och mjukt i alla fall och någon kräm måste jag väl pröva på typ halsen och området nedanför.. ja. det där platta området innan tuttarna tar vid.. Mellan hals och tuttar =) Jamen i alla fall så köpte jag tre till senare =) Det finns några kvar så skynda att fynda..Lite annat billigt grejs var också med. Nu är jag fankemig snäll ju som tipsade så här till er.. så skäll inte på mig för mitt shoppande ;) Sen borde ju den affären som har byhålans ubertrevligaste personal.. alltså Hemköp ge mig ett kilo kaffe, smör och ett trippelpack Bacon för denna gratisreklam :P

Nu ska jag idka lite hudvård ala Paris =)

Bonne nuit!

Avec Amour.. ♥

Sous les ponts de Köping. 19 Novembre 2011. 01:00