* Döden betyder ingenting.

”Döden betyder ingenting.
Jag har bara dragit mig tillbaka till ett annat rum.
Jag är jag och du är du.
Allt vi var för varandra, det är vi fortfarande.

Nämn mig vid mitt vanliga namn, familjära namn.
Tala till mig som du alltid brukade göra.
Ändra inte ditt tonfall.
Håll sorgen borta från din röst.
Skratta tillsammans med mig som vi alltid
brukade skratta åt vardagens små ting.

Var med mig.
Bed för mig.

Låt mitt namn vara en del av din vardag.
Livet betyder detsamma – Ingenting har skett
som har förändrat det.

Livet måste gå vidare, därför det måste gå vidare.
Döden är ändå ett tillfälligt avbrott i våra gemenskap.
Varför skulle du sluta tänka på mig bara för att du inte längre kan se mig.

Jag väntar på dig, för en kort stund,
alldeles i närheten.

Allt är bra”

TACK underbara Anita för denna dikt och dom orden jag fick av dig på posten igår. Det värmer och tröstar.

Jag har funderat på det där med Hannas spontana konstaterande igår ”Vaari. Vaari är här” men jag har faktiskt ingen riktig förklaring till den. Jag får klura vidare eller bara lämna det helt. Helt klart är det ju att det var ett möte på ett eller annat sätt mellan Hanna och Vaari igår. I tanken.. i hjärtat.. och det behöver faktiskt inte innebära någonting konstigt.

Önskar er alla en underbar Onsdag.

Var rädda om er själva och varandra!

5 responses to “* Döden betyder ingenting.

  1. KRAM KRAM /Anita

  2. Vilken underbart fin dikt! <3

    När det gäller lilla Hannas möte med Vaari, så får du kanske aldrig ett svar på vilken form av möte som skedde, men oavsett vad, så vet du ju att det var ett speciellt sådant. Mycket handlar väl också om ens egen tro, vad man vill tro?
    Jag har ju en dotter som ända sedan hon var väldigt liten haft upplevelser som för mig är oförklarliga, men för henne är de väldigt verkliga och allt som oftast också skrämmande, kanske just för att de är så oförklarliga och för att ingen annan av oss upplever det hon ser eller känner.

    Ha en fortsatt fin dag.
    Kramis, min vän! <3

    • Hej Finaste Sussi!

      Tror som du att jag aldrig kommer att få svar. Men ett möte var det och närmare än så kommer man nog aldrig.

      Ja du har berättat om din tös.. Men så jobbigt om det är skrämmande. Det fanns ju ett TV program om just detta. Kommer inte ihåg vad programmet hette.. Där fick dom barn konfronteras detta med hjälp av ”proffs” så att dom inte skulle uppleva i framtiden att det det var jobbigt och skrämmande.

      Kramar min vän.. <3

      Ps! Vi kan väl höras per telefon en kväll snart..

  3. Pingback: * Älskade Pappa. | Offer jag? Vad snackar du om? ©

Klart som korvspad att man blir glad av lite respons så kommentera gärna.. emellanåt =) Ha det fint!!

