* Så här är det.. lite enkelt nu..

Son hoppar av skolan.. Samhället drar in ett flerbarnstillägg och tullar på bostadsbidraget. Barnbidraget har försvunnit för ett tag sedan nu ryker studiebidraget. Lika många munnar ska mättas fortfarande, har ju försörjningsplikt för alla oavsett vad och alla är minderåriga. Jag som förälder straffas av samhället trots att jag kämpat som en tok för sonen och hans skolgång.

Min dator kraschade före jul.. lånade sonens skolmacbook. Son slutade skolan och dator ska återlämnas nästa vecka så det kommer att bli mycket torftigt med inlägg framöver för någon dator har jag inte råd med. Ja om inte något företag sponsrar mig med en dator.. är ju en storbloggare ju :P

Jag har varit så rädd för detta och nu är det ett faktum. Så det har nog inte kommit som en överraskning alls. Men jag hade hoppats på att den skoltrötta sonen inte skulle ta sin skolpaus just nu.. men det gjorde han. Jag förstår honom och kan nog inte klandra honom heller men det hjälper inte.. pissigt är det i alla fall.

Tja.. ska det kännas att leva så ska det.. Sanna mina ord att det känns just nu. Bakslagen står som spön i backen just nu och det är väl bara att luta sig tillbaka nu och ta emot allt skit som kommer. Det hjälper ju inte att kämpa emot. Jag antar att det inte är slut än. Men det måste väl ta slut någon gång i alla fall.. eller???

Idag har jag haft en tröttare än tröttast dag. Legat på soffan, blundat och tänkt. Men jag har inte kommit fram till någonting annat vettigt än att det är bara att fortsätta att kämpa och det ännu hårdare. Man kanske ska slå i botten ordentligt innan det vänder.. Jag andas, känner, älskar och har hopp så jag är väl inte där i botten riktigt än. Ja i så fall så välkomnar jag resten som ska komma och förhoppningsvis kommer det fort så kan jag bryta ihop ett tag.. en halv dag eller så där i botten av alltet.. så blir jag av med skiten sen. Jag är beredd. Någon långdragen process vill jag inte vara med om utan Bring it on NU..vad det än är.. så kan vi få det lugnt sen.

Ja ja.. Det är som det är och nu får jag göra det absolut bästa av situationen. Försöka i alla fall. Jag har datorn kvar i några dagar till men i slutet av nästa vecka ska den lämnas in. Ska avsluta några saker.. Spara det som ska sparas på en sådan där pinne. Formatera om datorn och lämna den till skolan.. Fan.. kommer att gråta blod över att inte ha en dator. Den är ju delvis ett arbetsredskap för att få in lite extra pengar så nu ryker den möjligheten också men man vänjer sig nog ganska snabbt.

Världsliga saker detta ju.. Det viktigaste är ju att barnen har det bra. Att dom får kärlek, omsorg, mat i magen och kläder på kroppen och det har dom och det får dom. Jag får bara kämpa lite hårdare framöver med vissa saker.. så är det bara.

Visserligen är det regn och snöblask ute nu och kallt. Men vi går mot sommar, sol och värme. Den är här snart och det är ju attans finfint det!! =)

Tyck för bövelen inte synd om oss nu. Vi klarar oss och livet är bara så här emellanåt. Jag är en seg jävel och kommer aldrig att ge upp hoppet om en bättre tid.. Aldrig!!!

Vad rädda om er själva och varandra…

19 svar till “* Så här är det.. lite enkelt nu..

  1. Efter regn kommer solsken!

    Bamsekram!!!

  2. tycker inte synd om, tycker om! Önskar jag kunde trolla bort jäkelskapen i era liv nu. Kramar!
    Förkyld som en räv:-( smittad av kollega som itne hade vett att stanan hemma.

  3. Fy farao. Vet hur Du känner det. Min gamla gick bra i 7 år, sen stendog den och fick avlivas. Men hade tur att hitta en på blocket för en femhundring.
    Prova där, här finns en i V-ås för 450kr. Ser Okej ut. http://www.blocket.se/vastmanland/HP_Stationar_dator_PHILIPS_LCD_plattskarm_39737026.htm?ca=9&w=1

    Annars ska du inte ge upp. Gå med i facebook-grupper med försäljning. Jag är med i två. En med säljes/köpes och en skänkes. Och det skänks faktiskt väldigt mkt bra. I den skänkes, så kan man skriva vad man söker och vips har nån det. Två stationära datorer skänktes där denna månad. Så prova det och annonsera om behovet. Skriv att du har barn som går i skola med och behöver det mkt.
    Vet ju att David får ganska mkt som ska göras via datorn och vi får vecko-brev m.m. från skolan. Ibland kommer info upp på skolans hemsida samma dag att utflykter är inställda t ex. Då måste man ju kunna se. :(

    Om inte det funkar, så kolla fond, soc, second hand.

    Vet inte hur mkt pengar du har att [inte] röra dig med. 450 kr kan ju vara mkt när man inget har.

    Får han inte gå på IV och kan få studiebidrag då? Så han kan praktisera ett år istället.

    Kram

    • Tack finaste Snövit!!

      Just nu har jag inte råd med någon.. inte ens en begagnad dator.. Det kommer att kännas rejält i plånboken. Men jag har hopp.. och det kan vara skönt att inte har tillgång till dator 24/7 =)

      Jodå.. han får gå där men just nu är han så skoltrött så det är ingen idé att ens försöka övertala mera. Men han kommer att gå tillbaka.. till hösten förhoppningsvis.

      Kramar

  4. Skickade iväg ett meddelande på FB istället.

    Puss & kram på dig, gumman! ♥

    • Finaste Sussi…

      Jag läste.. tack finaste för dina ord.
      Jag svarar dig i morgon.. är så trött nu så jag ser lite dubbelt ju.. =)

      Puss och Kram vännen min <3

  5. Vad ska han göra istället? Skulle mina hoppa av so fine – men då får de försörja sig också.

    KRAM!

    • Hej finaste..

      Kan ju liksom inte slänga ut honom.. 16 bast och ansvaret är mitt att han överlever.. Men han ska jobba tre veckor i sommar i alla fall och gå tillbaka i höst.

      KRAM

  6. Blev helt fel avsändare!!!!

  7. Jo visst har du ansvaret. Menade inte att du skulle slänga ut men han väljer att hoppa av och tja, då måste han ju göra någon annat som ger pengar tycker jag. Det jobb han har i sommar – kan han börja det redan nu? Eller ta nattpassen på McDonald´s eller så?

    • Finaste..

      Ja vet att du inte menade så.. Nej han kan inte börja än. McD? Nja.. tror inte det är så lyckat faktiskt. Men givetvis blir det konsekvensen som han får känna av.. rejält. Sötebrödsdagarna är över nu =)

      Kram

  8. Vet inte hur det är nu men förut kunde man söka om flyttbidrag när man fick jobb på annan ort – om man var inskriven på AF. Då fick man flytten betald plus ett startbidrag på några tusen för att fixa det praktiska. Finns det fortfarande? Fast det är väl rejält kruxigt att hitta bostad men har man jobb har man säkerhet som man kan använda vid lån. Bara funderar högt.

    Och egoistiskt :) Då kan du flytta till Stockholmsområdet och vara närmare mig!

    Menade INTE att låta så hård mot sonens situation men jag menar mest att är man 16-17 kan man ta ansvar för sånt.

    STORA kramar! Jag önskar vi hade nån fungerande dator att skänka men maken säger att den som står i förrådet inte funkar alls :(

    • Är det inte så att flyttbidrag får man om det råder brist på folk på orten till jobbet och då får man bidrag om man kommer utifrån till dom jobben.. Äsch.. vet inte alls hur det fungerar.

      Finaste.. skulle gärna vara närmare dig.. Och bara jag får lägenhet i Sto så flyttar jag.. för jobb finns det i överflöd.. nästan. Här är det ju tvärtom.. Lägenheter finns man inga jobb.

      Det är lugnt när det gäller datorn.. Det kan inte skada att vara utan ett tag.. litet tag. Orkar inte ens grubbla över det just nu. Det får bli då när jag är utan dator.. Nästa fredag om inte annat.

      Kramar

    • Aha,, var det så det var..

      Det allra största problemet är ju att få ett boende.. Försökte ju i höstas och tusentals i kö före mig till en trea i yttre förorterna.. jag behöver ju minst en fyra.

      VILL VILL VILL… men fasiken.. tälta kanske.. sommar snart ju :P

      Kram

  9. Vet inte hur det är med kö på landstingets personalbostäder men sådana finns i alla fall vid Danderyds sjukhus vet jag.

    Det är en himla knepig bostadsituation. Står du i nån sån där slags ”hyra i andra-hands-kö”?

    • Ska kolla på just personalbostäder.. Men tror det blir svårt för min yrkesgrupp.. är ju ”bara” uska / skötare..

      Vågar inte bo i andra hand med barn via uthyrare som annonserar själv.. Sen är det nog ganska kostsamt att hyra i andra hand. Kollade på hus i andra hand.. åt Tumbahållet.. Typ 20 – 25 000:- / mån i hyra och man måste ha en årsinkomst på minst en 500 000:- (stod det på många) Lägenheterna var lika dyra..

Klart som korvspad att man blir glad av lite respons så kommentera gärna.. emellanåt =) Ha det fint!!

