* Det var ju som…..



Det såg så bra ut vädermässigt för att gå och fiska idag så vi gjorde det.. Försökte i alla fall.. Kollade ut och inga mörka moln någonstans. Vi knallade iväg glada i hågen för lite fiskeäventyr och så öppnade sig himlen rakt av när vi gått en bit. In under några träd för lite skydd. Hanna blev så besviken så hon grinade, stackars liten, när vi vände hemåt.. Hon älskar ju att fiska.

Så här glada miner var det när vi var på väg.. Innan det så fruktansvärt sällsynta regnet den här sommaren..

Barnen är så uttråkade så ni kan inte ana. Det har blivit mycket innesittande och tjafs syskonen emellan.. Jag är uttråkad jag med fast det har jag varit länge nu.. Uttråkad och rastlös. Ja och så tjafsar ungarna med mig också ideligen. Jag känner mig så usel som inte kan ge dom mera än det jag ger just nu. Nu märks det att det är ännu mera sämre ställt än tidigare.. Vi får dra åt svångremmen till smärtgränsen och det blir inga bra sommarminnen av det att ta med sig till skolan sen för att dela med kompisar.

Det har inte varit en bra sommar alls hittills.. tråkigt att behöva känna så och barnen har ju gett vinkar ditåt dom med.. Ja att dom känner så. Gröna Lund pratar dom om på ett positivt sätt så det är ju skönt att dom har det minnet i alla fall. Tycker livet det senaste tiden har varit en lång väntan på ett eller annat sätt. Jag gör ingenting annat än väntar. På möjligheter.. tillfällen.. osv osv. Just nu väntar jag på tvättmaskinen så att jag kan gå och lägga mig..

Det här är lite roligt men samtidigt så tragiskt.. Marcus sa för några dagar sedan.. helt apropå att ”Mamma, om jag börjar spara nu så kanske jag kan ta sen mina barn, om jag får några, på långsemester till Thailand.. Ja som 4 månader där och några månader i Turkiet” Snacka om att grabben har framförhållning =) Det är ju minst 25 år dit.. ”Ja, det är ingen dålig idé” svarade jag honom. Det var som om någonting höll på att krama sönder mitt hjärta just då.. Det kändes inte bra. Men han verkade inte vara ledsen alls utan han konstaterade bara att det är nog så han kanske får göra. Jisses.. Han är ju bara nio år!! Eller så hintade han lite snyggt via mitt hjärta att han vill på semester..Haha. Han kan ju vara lite lurig han.. min Marcus =)

Det är som det är med allting. En vacker dag.. eller regnig dag.. så kommer allting att ändras.. Jag VET det och det är det som håller mig upprätt i dom svartaste stunder. Det är det som hindrar mig från att falla. Det gäller bara att hålla upp ungarna också. För det är ju så att hamnar jag i hopplöshet så drar jag ungarna med mig.. Garanterat. Det får bara inte ske. Det är bara att kämpa på och tycker nog jag gör det ganska bra ändå trots lite gnäll emellanåt. Förresten så är det en mänsklig rättighet att få gnälla emellanåt. Haha.

Jahapp.. Nu har klockan dragit iväg.. Redan en kvart över midnatt. Tvätten är klar och ska hängas upp. Sen blir det nog lopplådan för mig.

Önskar er alla en toppenhelg med mycket finfint..

Var rädda om er!

KramKram!

12 responses to “* Det var ju som…..

  1. Jag kan nästan räkna våderna i rummen – lägenheten utantill. :P
    David som alltid var tacksam (och är ännu), börjar nu med detta ”alla andra får”. Alla har varit utomlands utom jag. Alla har god mat hemma, utom jag. Alla har alltid mjölk hemma, utom jag. Alla har pengar på telefonen, utom jag. Alla killar åker cross, utom jag” osv osv. Samtidigt är han så sjukt skoltrött och vill inte alls gå i skolan mer. Fast man förklarat att OM han pluggar så får han större valmöjlighet av utbildningar och kan därmed kunna jobba med det HAN vill. Eller så får han gå på socialen och aldrig ha mjölk på bordet varje dag eller unna sig en bio eller vad som.

    Vi ska ta oss iväg på kryssning iaf. Det var väl f-n om vi inte skulle det åtminstone. Har haft en idé att köpa länskort på bussen här för 1 månad, så kan man åka mellan Älvdalen och Avesta hur mkt som helst. Men det kommer ju gå på 1500kr för oss båda, ändå. Jäklarna vad vi måste åka som skottspolingar för att känna att vi tjänat in dem på nått vis. Är ju inte så kul att ha råd att åka till Rättvik, men inte ha råd att köpa tutull då man är där. Även om nu Siljan är så himla vacker. :P

    Kram.

    • Haha.. Jag kan nog räkna dom jag med.. Mina alltså =)

      Hej förresten gumman!!

      Jodå.. det låter så emellanåt här med. Dom är ju barn och kan inte tänka som oss vuxna alla gånger. Klart dom vill och jag kan inte klandra dom alls. Det är alltid ett nej dom får och det måste ju kännas rejält..

      I år har vi inte ens haft möjlighet till bad.. Antingen är det vädret som ställt till det eller så är plånboken tom.. Den är ju tommare än vanligt nu när sonen slutade skolan.. Vips så hade jag över 3000 mindre i plånboken.. Det kändes innan så det känns ännu mera nu.. Det är riktigt pissigt emellanåt..

      Ja busskortet låter som en bra idé ju.. Man kommer ju hemifrån och det är ju guld värd ju..

      Kramar <3

      • Hej!! :)

        Nej, han ser mer nu vad andra har för vardag och vill gärna också smaka en del av kakan. Han har bra vänner som låtit honom prova åka cross och snöskoter och det pratar han om mkt. Eller då skolan betalade friluftsdagen som innebar slalom-åkning med alla tillbehör. Han stod på ett par skidor för första ggn i 3an och han var så himla lycklig då han kom hem. För det har varit ett mål ända sedan dagis – att få åka skidor. :D

        Mamma-hjärtat snörper då man ser i blicken, fast munnen säger annat att han skulle vilja göra mer saker. Han har en väldigt bra privat skola iaf som lagt ut massor av pengar på honom. Busskort, friluftsdag, vinterjacka. Alla tre fröknar han haft har gett jackor och skor. Det skulle aldrig hänt i den kommunala han gick i först. Här har dem total koll på hans välbefinnande.

        Ja, tänk att bara komma utanför kommungränsen. Det går ju på runt en hundring för oss, kan ju bara tänka mig hur det kostar för dig. :(

        Kram

        • Halloj..

          Ja precis.. Han ser.. mina barn ser..och klart dom vill också smaka på det livet. Mina ungar vet att ingenting är självklart och det är ju en liten tröst att dom kan känna så emellanåt i alla fall. Men önska kostar ingenting och fantisera är dom bra på.. Du skulle bara höra hur snacket går emellanåt.

          Ja den kommunala skolan ökar bara klyftorna.. Dom som har råd har inga problem men skollan ställer en massa krav i sk dolda skolavgifter som gör att många av dom som inte har medel ställs inför svårt faktum.. Ändå så kan det gälla någonting som en friluftsdag.. Sjukt egentligen.

          Jodu.. Det kostar en hel del.. Om vi tar Stockholm.. En timma drygt med tåg och ca 320:- för mig tor. Jag får ta med mig två barn gratis.. Men dom andra två betalar ungdom som är nästan som vuxenpris. ca 300 kronor per unge.. alltså ca 1000:- för en resa för oss till Stockholm.. Som hittat ju :( Till Västerås som ligger 15 minuter härifrån med tåg går på 80:- för mig plus två ungar = 2 x 80:- Alltså 240:- att ta sig till och från Gurkstan för oss alla. Det funkar inte så ofta.. Det är stora pengar när man inte har ju.

          Kramar

  2. Småbarnsåren är en tuff period där man fick hålla hårt i slantarna för att få det att gå runt. Många drömmar om att kunna ge barnen det där lilla extra som man tycker att alla andra har råd till. Men sanningen att säga så lånar många barnfamiljer till sina resor som dom sen får sitta och betala av. Det viktigaste är att ge barnen, som du verkar göra, omsorg och kärlek för det kommer man längst med. När jag var liten tyckte jag att alla andra i min klass åkte på familjesemestrar. Själv blev jag skickad till mormor o morfar eller farmor o farfar på sommarloven. Min önskan var att få vara tillsammans med familjen så allt beror på hur man ser på saker och ting. Men det är lika förbannat jobbigt ändå att behöva vrida på slantarna för att försöka få något extra. Kram till er och fortsatt god sommar.

    • Hej Tinezza!

      Jo, det är en tuff period.. och tuffare blir det när dom är tonåringar.. Snart har jag alla i den åldern. Ja det är ju så att många lånar.. Hade jag möjlighet så skulle jag nog låna i år men det är ju ingen som lånar ut.. Arbetslös som jag är. Mina ungar har haft det så här så länge.. Så ett avbrott hade varit på sin plats. Men vi är alltid hemma nu och kommer vi i väg så består våra dagar enbart av resdagar.. Man skulle ju behöva lada någonstans i ett par dagar innan resan hem.. Men vi står ut.. Vi måste ju det.

      Barnens farmor och farfar ha en underbar stuga i närheten men ungarna kommer inte dit så ofta nu för tiden. Två var där i några dagar nyss men har ju två till som skulle vilja åka dit.. men nästa år kanske det är deras tur.

      Ja det är jobbigt att vrida på som där slantarna.. Jag är ju van så det borde ju gå lätt men icke..

      Kram och ha en fortsatt god sommar du med!!

  3. Hur i hela friden kan ni få 3000kr mindre/mån för att sonen slutat skolan?
    Låter helt absurt.

    varmaste kramen i ”höstrusket”
    m-matten

    • Hej…

      förlorade över tusen i flerbarnstillägg… Minus ett studiebidrag på 1050 kr plus extra tillägget bara det gör att summan ligger i dom minusnivåerna.. :(

      Tack! Varmaste kramen till dig med!

  4. Hm, hänger inte med här alls. Menar du att ni på ngt sätt blivit ett barn mindre nu när E slutat skolan? Eller har man eget försörjningsansvar om man hoppar av skolan? Vad jag förstår är inte 18 år och det är gymnasiet det handlar om. Och extra tillägget, vad var det? ¨På riktigt: jag förstår ingenting och jag är ínte fulnyfiken utan blir bara så oerhört frustrerad. Kan inte för mitt liv begripa att man anses ha fått en så annorlunda familjesituation ”bara för att” det behövs ett uppehåll i studierna. Skillnad är ju om man är myndig. Eller tänker jag tokigt här…
    //m-matten

    • Japp.. dom anser tydligen att det är så.

      Nya regler kom vid årsskiftet. Det räcker tydligen med skolk för att dom olika bidragen ska påverkas. Hoppar ungen av gymnasiet så ryker allt.. Garanterat. Trots att jag har försörjningsplikt för honom. Antagligen kom dom här reglerna till för att föräldrarna ska hålla sina barn i skolan.

      Tro det.. Detta är kännbart för mig… Big time!

  5. Okej då är jag med även om jag inte förstår…

    kramen
    /m-matten

Klart som korvspad att man blir glad av lite respons så kommentera gärna.. emellanåt =) Ha det fint!!

