Lite Fakta om Downs Syndrom

 img_45e1d804332c0.jpg
Hanna heter jag, är 6 år och har Downs Syndrom

”Det föds omkring 120 barn med Downs syndrom i Sverige varje år.
Det motsvarar ett barn med Downs syndrom på 800 födslar.

Med ordet syndrom menas att det finns en grupp av symtom eller avvikelser, som i stor utsträckning förekommer tillsammans.

Personer med Downs syndrom har ett antal yttre kännetecken gemensamma, men är naturligtvis olika individer med egna personligheter.

Den extra kromosomen som personer med Downs syndrom har påverkar framförallt hjärnans utveckling. Det är detta som ger upphov till själva utvecklingsstörningen. Dessutom brukar en rad andra organ och system i kroppen påverkas. Vanliga medicinska åkommor är hjärtfel, infektionskänslighet, synfel och hörselnedsättning.Hjärnans utveckling sätter en biologisk gräns för vad som är möjligt för en person att prestera. Men det är inte alltid denna gräns som utgör det största hindret för utvecklingen hos personer med Downs syndrom. Brist på träning, t.ex. i kommunikation, upplevelser och erfarenheter kan utgöra hinder för en ökad delaktighet i samhället. Vi vet faktiskt inte var gränserna går för vad en person med Downs syndrom kan utföra.

Många ungdomar och vuxna med Downs syndrom kan lära sig att läsa och skriva. Alla kan flytta till eget boende, om man anpassar stöd efter den enskildes förutsättningar. Många klarar vanliga hushållssysslor men kan behöva hjälp med matlagning och med sin ekonomi. Man ska inte förväxla utvecklingsstörning med dåligt minne. Personer med Downs syndrom kan verka ha dåligt minne därför att de – till följd av sin begåvningsnedsättning – har en dålig rumsuppfattning och svårt att förstå tidsbegreppet. Den bristande rumsuppfattningen gör att de måste gå eller åka en sträcka mellan två platser många gånger och memorera riktpunkter för att lära sig hitta. Svårigheterna att förstå tidsbegreppet gör att de frågar många gånger om det är dags att gå till bussen nu – därför att de inte förstår innebörden av uttryck som ”om en timme”.

Känslor är något som definitivt inte påverkas av utvecklingsstörningen. Glädje, sorg, ilska, kärlek är mänskliga känslor, lika för alla. Liksom behovet av nära relationer och ömhet.”

Källa/// FUB..Riksförbundet för utvecklinsstörda barn , ungdomar och vuxna

14 svar till “Lite Fakta om Downs Syndrom

  1. Jag är så fånig, hon är så söt på den bilden så _jag_ börjar sitta och flina fånigt själv bara för att jag blir så glad av att se _henne_ så glad.

    Fast det kanske är samma grej som gör att jag börjar gråta när jag ser reklamen för en rymlig familjebil där en elefantunge sitter mellan två ungar och har jätteskoj – och så slutar det med att han bara drömt om det, för själv står han i en rullande bur…?

    Hilfe, jag har känslosvängningar de luxe! :D

  2. puffeltufflan

    Michis

    Gulle dig.. :D
    Ja visst blir man glad av henne
    både på bild och IRL.

    Har samma känsla som dig om reklamen
    med den lilla elefanten …
    Den är sååå sorglig ju :(

    Vadan sådana känslosvängningar?? :D
    Va? va?? :D

    Massor med kramar!!

  3. Puff: Tyvärr så är det nog helt enkelt alldeles vanlig, tråkig PMS som gör att jag är som jag är just nu… :/
    Jag får helt enkelt titta in här hela tiden så jag blir glad hela tiden! :D

  4. puffeltufflan

    Michis

    Åhh, sådana skitsvängningsar vill vi vara utan ju
    eller hur??

    Du är alltid välkommen hit, det vet du :D

    Kramas!!

  5. Hej Jag och en tjej till håller på med ett skolarbete. Skolarbetet handlar om ett barn med Down syndrom.

    Vi tänkte fråga dig om vi kan få interjuvas dig.
    Om vi får det kan du väll höra av dig till mig.

    Tack på förhand
    Susanne och johanna
    Agnebergs gumnasie i uddevalla
    Barn och fritidsprogramer går i 3:an nu

  6. Susanne!

    Vad trevligt!! Klart jag ställer upp!!
    Jag mejlar dig dom närmsta dagarna!

    Ha det gott!!

  7. Hej! Jag går på linjen barn och fritid 3:e året. Jag håller på med ett arbete om Downs Syndrom och behöver intervjuva någon som har erfarenhet utav det. Om du hade tid och lust vore det kul att få intervjuva dig.

    M.V.H Malin

  8. Malin

    Ja visst går det bra…
    Jag skickar mejl till dig snart
    eller om du vill ställa frågorna här
    så går det bra, det med!

    Kram!

  9. Hon såg inte lika mycket ut som en med Downs som många andra gör :)

    Jag har en syster med Downs Syndrom men hon syns det mer på. Men glad är hon iallafall o älskar henne gör man allt :) Fin bild förresten

  10. Hej!

    Jag håller på och pluggar till undersköterska och har fått en uppgift nu och skriva om Down syndrom, Tycker detta ska bli jätte skoj.

    Skulle jag få ställa några frågor till dig???

    Cissi

  11. Jag mailar dig ska bara skriva ihop lite grundfakta i skolan imorgon. Sen kommer frågorna.

    Tusen tack så länge

  12. Jag har skickat ett mail!

    Cissi

Klart som korvspad att man blir glad av lite respons så kommentera gärna.. emellanåt =) Ha det fint!!

