* ”Istället för att lyfta och stötta en grupp människor så körs det skrämselpropaganda OM dom.”

Idag så fick jag ett mejl från en reporter
som ville ha lite hjälp med att ta kål på lite fördomar
och myter om Downs Syndrom. Hon skulle skriva ett reportage..
Eller hon hade redan gjort det ju.. ett reportage
Det var lite av eftertexten som hon ville ha lite hjälp med.
Jag tror jag författade en hel roman till henne. Haha

Snart ska jag intervjuas av några gymnasieungdomar som håller på med
”Ett projekt ang fosterdiagnostik och Downs syndrom
ur ett etiskt och moraliskt perspektiv”

Jag har gett en massa intervjuer åt ungdomar i deras skolarbete.
Det är så attans kul.. så värdefullt och givande.
Det känns som om det är det jag vill hålla på med- Att informera
Kanske att ge ”föreläsningar” någonstans om just Downs Syndrom
om fördomar och rädslorna som kommer.
Om hur jag känner. Hur jag ser det som mamma
till en helt bedårande liten tös med Downs Syndrom.
Det är just om det tex min bok handlar om.
Mina tankar och människornas fördomar och rädslor.

Sen när jag är på väg att klä mig i träfracken
så vill jag känna att jag har gjort vad jag har kunnat.
För att minska på rädslorna och fördomarna
som finns i vårat samhälle.
Bara jag har nått ut till några så är jag mera än nöjd.
För dom i sin tur når kanske några
Sen så är snöbollen i rullning….

Tänk vilken underbar tanke…
Att alla funktionshindrade oavsett vad… skulle ses som
viktiga och värdefulla representanter för vårat samhälle.
Att dessa människor blir en helt naturlig del av ”Oss”
Ett samhälle där föräldrar inte behöver blogga om det *ler*
Det är inte så just nu… dom är lite liksom öppet undangömda överallt.
Dom inkluderas till en del men det görs liksom lite i smyg.
Dom syns ju ändå inte som dom förtjänar.

Den selektiva fosterdiagnostiken är horribel.
Här sitter man och erbjuder föräldrar att ta testa
för att dom sen kan ta bort helt funktionsdugliga barn.
Bara för att dom hade Downs Syndrom.
Istället för att lyfta.. stötta en grupp människor
så körs det skrämselpropaganda OM dom.
”Du som har åldern inne har ju RÄTT att få fostervattensprov”
”Du har RÄTT att få veta för att ev kunna abortera..”

Vilken rätt har då dom nu levande dom existerande
Dowinsarna i Sverige?
Som min Hanna.. Som Micke ” I en annan del av Köping”
Som Besheer i Hannas klass? och Hon där  som bor granne med dig.
Han som du möter lite då och då med ett leende i affären.
Eller den där Killen som cyklar så stolt på sin stora trehjuling genom stan.
Han som är på väg till ett viktigt möte någonstans…
Hon som serverar dig kaffe på Cafet på stan..
Hon där… Han där…. Dom där två hand i hand…
Många..medmänniskor.. mina och dina. Våra.

Dom Andas samma luft dom du. Dom ser samma sol gå upp.
Dom Älskar innerligt och ärligt och dom Lever…
Dom lever…Just här och just precis just NU.

Dessa människor är den största enskilda gruppen av människor
Det finns ca 5 000 Downisar samtidigt i Sverige..
Här sitter då samhället ÖPPET och erbjuder tester till väntande föräldrar..
samtidigt som dom deklarerar ”För att ta bort sådana som du”
till 5 000 Downisar i Sverige. Vilken enorm Kränkning!!
Det är ett solklart brott mot dom Mänskliga rättigheterna.
Ingen..INGEN ska behöva bli ifrågasatt oavsett hudfärg, religion
åsikter, könstillhörighet, extra kromosomer .. m m -  Ja ni fattar ju!

Jag brukar iaktta min dotter Hanna
när hon gör någonting..
Ögonen tåras oftast och halsen kramppar..
Hon är ju så perfekt.. så fullkomlig min tös.
Och jublande ödmjukt så tänker jag…
Fattar inte riktigt, är det sant…
Är hon verkligen min!! *Älskar*

Tack livet för henne!

13 svar till “* ”Istället för att lyfta och stötta en grupp människor så körs det skrämselpropaganda OM dom.”

  1. Så rätt och så sanna ord du skrivit! Jag har också svårt att se det positiva i selektiv abortering. Påtalar man det får man ofta höra ”men, du är ju partisk” eftersom jag har barn med funktionshinder. Ja, det är jag. Men det innebär inte per automatik att jag inte har en åsikt i frågan.

    Samtidigt är jag lite kluven. Det har hänt att jag träffat på föräldrar som knappt borde få kalla sig just förälder av en eller annan orsak. Då kommer genast frågan upp -skulle varje människa som väntar barn med funktionshinder klara av att ta hand om det?

    Så jag tänker ofta i båda riktningar även om jag själv aldrig skulle göra en abort pga downs syndrom.

    Kram!

    • Mia

      Tack vännen!
      Jag har haft min åsikt klar många år innan jag fick Hanna.
      Håller med dig.. det finns rötägg till föräldrar.. som inte borde ha ungar alls.
      Det är bra att ha ett öppet sinne.. att se saker och ting i olika vinklar.
      Det vinner man på i längden.

      Kram!

  2. Det skulle väll vara toppen om du kunde föreläsa om detta stora ämne, så att alla får veta hur underbara och viktiga alla personer med ex. Downs syndrom!

    Kram M.

  3. Jaa instämmer en en gång :)
    Wow! Det vore nog något för Dig – att föreläsa…
    Kramis

  4. Bra skrivet men 35000 med DS i Sverige är nog fel det är 5000.

    Kramar från Lena och tjejerna

    • Lena
      Tack!

      Shit.. Ja 35 000 är tok mycket.
      Tror jag läste någonstans när Hanna föddes… att det är 3-5000 samtidigt
      och det blev 35000. Jag tror det har gått till så.
      Jag tror på dig och ändrar.

      Kram vännen!

  5. Snyft… du har så rätt! Finns få saker som är så vidrigt som selektiv fosterdiagnostik. Ibland önskar jag att det vore så enkelt att SLÅ in vett i skallen på folk. Länkade till dig från ett inlägg idag. Såg du Doctors på tv4? Jättebra stort inslag om Downs. Hoppas många såg det…

    PS. Jag är övertygad om att du skulle göra en bra föreläsare. Följ din dröm och gör det! Vi kan göra tillsammans och jag snackar CP;) DS.

  6. Hej!
    Hur var det med det där gästinlägget du skulle göra på min blogg, vore inte detta ämne perfekt ? Kram på er !

  7. Pingback: * Hurra!! För selektiv fosterdignostik « Offer jag? Vad snackar du om? ©

Klart som korvspad att man blir glad av lite respons så kommentera gärna.. emellanåt =) Ha det fint!!

