* Åter Från Muminlandet i Åbo.. Finland.

Hemma igen här i lilla Köping  efter några underbara
men ack så VARMA dagar på resande fot… Det var det enda ”negativa”
Vi har varit till Muminlandet Hanna, jag och så min underbara vän Paula.

En varm och svettig Hanna kikar så koncentrerat på någon..
Vem kan det vara??

Det var inte mindre än Lilla My som stod där…
Hannas absoluta favorit…
Berättar mera om det stora som hände mellan dom senare… =)

Det var varmt.. Fruktansvärt varmt.. Svetten rann så fort man rörde sig.
Ja det rann ju fast man inte rörde sig =)
Dom några få skuggiga platserna på området var översållat med folk..
Många barn gick tappert omkring högröda av värmen…
Medan föräldrarna lommade bakom och önskade sig till kallare nejder..
Ja, så tror jag iaf… Haha
Och hur varmt hade dom det egentligen under dessa varma dräkter
Ja, som muminmamman och Co…. Hua!!

För att svalka av Hanna så fick hon bada i havet en tre gånger under dagen.
Det fanns bad i anslutning till Muminlandet.. Ja det tillhörde grejen.
Här sitter hon vid stranden och bryggan där Too Ticki har sitt Båthus.
Typ femtiometer bakom mig där jag stod så fanns det en mycket bättre strand… Där badade hon två gånger.
Men hon hoppade i här en gång…
Här var det stenigt och inte så badvänligt kanske…
Det var nog inte meningen att det skulle badas här heller..
Men hon satt här vid strandkanten och kastade sten… och det gick ju bra.

Ja här ser ni bättre… Står vid bryggan.. Ja vid Too Tickis båthus och fotar…
Där .. längst bort fanns det där braiga badet…
Här vid bryggan var det som sagt var stenigt och inte badvänligt.
Men att sitta i vattnet precis vid strandkanten och kasta sten går attans utmärkt ju =). Ni som ska dit med era barn ta för sjutton med badkläder till alla… er själv med så kan ni svalka av er när det blir för varmt.


Teater hann vi med också…”Den stora flygtävlingen”
Dom hade föreställningar regelbundet under dagen. Både på Finska och Svenska… Festcabaré hade dom också under dagen… flera gånger.


Här är Piratskeppet som tog dom större barnen till Äventyrsön Väiski.
Dit var vi aldrig men mina grabbar skulle säkerligen ha älskat den.
Dom är nog lite stora för Muminlandet dom filurerna..
Kanske inte Marcus då.. Han är ju sju, snart åtta… i höst..
Men Elias och Johannes om har åldern inne för Äventyrsön.

Hanna var otroligt duktig. Jätteduktig tös ju!!
Trodde hon skulle konstra mera faktiskt. Bli trött.. Inte orka gå.
Hon hade ju enbart sovit en dryga fem timmar på båten…
Sen en hel dag i Muminladet… sen resan tillbaka till båten på kvällen..
Inklusive en liten tågresa från området.. och bussresa till Muminparkeringen…. Bilresan till Åbo..
Väntandet i kön i bilen när vi skulle in på båten…och denna värme.
Lite gnäll vart det nu på slutet… Men det hör ju till när det är varmt.
Sen vart det mat på båten… Lite lek i bollhavet… och glass givetvis.
Sen somnade hon strax efter 22 och sov till typ 05:45 i morse..

Vi satt i bilen 06:15.  Båten var i hamn 06:30..
Paula skjutsade oss till tåget i centrala Stockholm…
Dit kom vi strax före sju… sa hejdå ute och gick in till Centralstationen.
Såg på infotavlan att vårat tåg skulle gå om åtta minuter..
Så det var bara och springa och köpa biljett och rusa till tåget
Som avgick 07:07 eller så..
Ja iaf så åkte den just när vi klivit på… Attans tur vi hade ju!!
Sen var vi hemma efter halv nio…

Hanna glömde bort att vi skulle vila lite när vi kom hem.
Hon var ju så trött på tåget hem så vi kom överens att vila lite =)
Nu sjunger hon för full hals i sitt rum… Så att vila och sova en stund
är bara att glömma… Skitungen då!! =)
Jag tror hon är attans, attans nöjd med hela upplevelsen…
Så som jag är och hoppas underbaraste Paula är det också…
Jag är överlycklig över att ha fått ge Hanna detta. Det känns finfint ju =)

Tog en massa bilder. Lägger ut dom snart i ett inlägg.

Önskar er alla en fantastisk dag!!

KramKram!

14 svar till “* Åter Från Muminlandet i Åbo.. Finland.

  1. Underbaraste Sirpa!

    Ni verkar ha haft det underbart trevligt. Åå, jag vill till muminlandet jag också. :P

    Massa kramar <3

  2. Barn verkar klara hettan betydligt bättre än vad vi vuxna gör.
    Var ju i Orsa björnpark härom veckan.
    Trodde jag skulle smälla av där, var ju 35+ i skuggan och 50 graders lutning i backarna.
    Nogför att man har bra kondis men var ju något i hästväg, dessutom ligger ju parken på hög höjd så efter ett varv där på ca 4 timmar så var man aningen matt i pälsen.
    Tur iaf att det fanns en pub i närheten så man kunde få sig en pint lager och ladda batterierna innan man gjorde något mer.

    Kram// Thomas

    • Finaste Thomas!

      Men hua då… Det lät inte speciellt najs ju…
      Fast puben lät helt OK ju :P

      Ja, ungar härdar ut mera tror jag… bara dom får dricka så håller dom igång
      både sig själva och oss föräldrar…

      I morgon ska det bli en 30 plus här igen…
      och jag säger som så… Jag ska aldrig klaga på vintern..Haha

      Kram vännen!

  3. Awwww söta Hanna <3 :). Vad skönt att allting gick bra på resan (trots denna elaka värmen) & att ni fick en toppen upplevelse :). Kramar

    • Tack finaste Suzi!

      Ja det blev en upplevelse… Hanna är så glad över den (Jag med)
      Hon har kikat på bilderna i ett bildspel på datorn och tjuter av glädje :D

      Kram vännen!

  4. Så glad för er skull att ni kom iväg, höll alla tummar att inget skulke komma i vägen för er!
    Sommarkramar till er alla i familjen!

    Kram!
    /Karin

  5. HÄRLIGT!!!! Jag vaknade med än mer ont i halsen idag….. så ni fattade nog rätt beslut.. fast jag är rätt pigg och målar ändå… men baskiluskerna finns nog där…

    Men SEN ska vi ses!! VISST?????!!!!

    • Finaste Åsa!

      Ojdå.. att du inte söker för det!!
      Jo, har förstått att du är rätt så pigg… Skönt.
      Ni har nog fullt upp med att Olja och måla
      och få främmade på det är kanske inte en höjdare..
      Ja sen att du har insjuknat igen.. :(

      Vi har en Grönan resa framför oss..
      Sen får vi se om resurserna räcker till för en resa till nu i sommar.
      Men det finns ju möjlighet säkert senare…

      Krya på dig!

      Kram vännen!

  6. Vad härligt att ni kom iväg till Muminlandet. Alla behöver vi få lite miljöombyte någon gång ibland. Hon är så söt, din lilla Hanna. Hoppas ni får många fina roliga dagar även på hemmaplan…

    Själv har jag haft några fina dagar här hemma tillsammans med min familj och mitt ex och hans familj som är på besök hos oss. Just nu håller han som bäst på att fixa igång sin egen dator till mig som jag ska få låna tills han lagat min, så snart kanska jag är tillbaka på bloggen igen?

    Massor av kramisar! <3 //Sussi

    • Tack finaste Sussi!

      Ja det var underbart att kunna komma iväg..
      Hanna och jag har haft underbara dagar tillsammans… nästan en vecka.

      Hoppas datorn kommer igång snarast…

      Massor med kramar till dig med!! <3

  7. Äh då hade jag målat en annan dag istället! Det blev mindre jobb i butiken än planerat nu i två veckor så det är luuuugnt.

    Pigg – japp

    Halsont – japp (men jag hade kronisk halsfluss i 12 år innan man tog bort halsmandlarna.. nu har jag sällan äkta halsfluss men väldigt ofta ont i halsen. Men jag har blivit så pass mycket bättre tack vare operationen så halsont några månader om året (!!!!) känns ändå lindrigt!) men mindre idag. Det blir bättre. Jag känner att det inte är halsfluss – ingen hög feber och inte den där halsflussiga känslan.

    Håller tummarna för stockholm och er snart!!! :)))) Gärna hela högen!

    • Finaste Åsa!

      Hoppas du är bättre nu!!
      Ingen kul att vara sjuk i dessa värmeböjotider.. Bläh!!

      Vi får återkomma om besöket.. när det är dags för Grönan

      Kram vännen!

Klart som korvspad att man blir glad av lite respons så kommentera gärna.. emellanåt =) Ha det fint!!

