Dagsarkiv: 11 maj, 2012

* I have a dream..

Så började ju Matrtin Luther King sitt berömda tal. Men det är inte det som allt detta ska handla om. Det ska handla om min dröm.. fast jag gillar Martin Luther Kings dröm också.. Den är viktig. Mycket viktig. Min är viktigt den med för drömmar ska man ha..

En av mina drömmar är ju som ni alla vet. Att slippa jaga kronor dom sista en två veckorna. Det är drygt, tröttsamt och tar så mycket kraft i anspråk och den kraften behövs egentligen till annat. Man gör ju så gott man kan och detta är ju ett av många sätt att försöka få sin dröm att slå in. Att få åtminstone en liten gnutta lättnad (gärna mycket också =) ) i en tuff vardag.

Eftersom jag jagar kronor så välkomnar jag bra och tydliga sidor som sammanfattar dom olika spelsajterna bla med -> GRATIS <- pengar att hämta ut och spela för :P Klicka på länken dit HÄR och sen där inne klickar ni på fliken ”Gratis Bingo” så har ni dom där. Det är bra att kunna pröva på och träna lite först utan att behöva lägga ut egna pengar och har man tur så vinner man ju riktiga pengar.

Igår så spelade jag Bingo för 100:- och vann lite faktiskt. Dom där 100:- fick jag gratis och ingen insättning krävdes. Här på bingosajt.se så listas bla dom 5 bästa bingosajterna och det var på en av dom spelade jag hos igår och vann lite som jag sa så jag ligger i alla fall inte på minus. Det finns en del sidor till för mig att utforska så jag har lite att göra :P

Glöm inte att prenumerera på nyhetsbreven på bägge sidorna.. Det genererar pengar det med ju =)

PS! Jag kör här en repris på det jag har skrivit tidigare om bingons historia. Det är mycket intressant att veta vart bingon kommer ifrån.

På 1530 talet när Gustav Vasa hade fullt upp med att norpa åt sig Kyrkklockor här i Sverige och retade upp Dalmasarna så pass att dom gjorde uppror – Dalaupproret.. som inte var ett uppror utan tre. Någon gång på 1530 – talet så trillade Fredrik I, kung av Danmark av pinnen och Erik XIV, kung av Sverige föddes den 13 december 1533. Exakt 400 år före min far faktiskt =) Någonstans där föddes också föregångaren till Bingo i Italien. Då anordnade den italienska staten lotteriet ”il Gioco del Lotto in Italia” varje lördag. Det pågår faktiskt ännu i dagens Italien.

Detta spred sig till olika länder i Europa som till Frankrike där det kallas ”Le Lotto” Varje land ändrade lite i spelet och fick sin egna variant av spelet. Fransmännen använde sig av kort som lades ut i 3 horisontella rader och 9 vertikala. Rutorna i de vertikala raderna fick varsitt nummer, i ett nummersystem som sträckte sig från 1 till 90. I de horisontella raderna fanns fyra blanka och fem numrerade rutor, alla oregelbundet utplacerade. Alla kort var unika och det fanns inget som hade samma nummer som ett annat. När man spelade använde man sig också av små brickor av trä som var markerade från 1 till 90.

Utropare fanns som tog upp dessa träbrickor och ropade ut numret på den och spelarna hade då sina brickor som förhoppningsvis hade numret som ropades ut som sen täcktes över. Känns det igen? Misstänkt likt den Bingo vi har nu.

I Tyskland så använde man sig faktiskt av lottospelet i utbildningssyfte. Ungarna lärde sig gångertabellen, alfabetet och en del historia också av spelet. Det används faktiskt ännu idag i skolorna som en utbildningslek. Säkert blir det en del Bingospel som köps till ungarna nu i jul som julklappar. En variant av Bingo har vi ju i Kobingo. En komocka på dom rätta rutorna så är lyckan gjord ju =) Betydligt snabbare går det ju på nätet och luktfritt.. Ja om man nu inte själv bombar på =)